Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Ensimmäinen kokonainen päivä kotona leikkauksen jälkeen; dreeni, jumppa jne

Ensimmäinen yö meni ihan mukavasti. Kaksi kertaa heräsin vessakäynnille ja muistin ottaa dreenipussin mukaan. Se roikkuu yöllä pikkuhenkarissa, joka taas killuu sängyn putkessa, mulla on sänkynä vanha sairaalasänky.

Aamukahvin jälkeen tein jumpan ja huomasin, että tekemällä ne hathajoogatyyliin eli sisään-uloshengityksellä, ne pystyy tekemään paremmin ja vähemmillä tuntemuksilla kuin vain tavallisesti hengittämällä.

Asun kaikkien tarvitmieni palveluiden lähelläm ja lähdin kokeilemaan ensimmäistä happihyppylenkkiä ja hain samalla pari tarjouskahvia kaupasta. Kävin kotona syömässä ja lähdin aika pian äitini kanssa kahvilaan iltapäiväkahville. Kohta kahvit juotuamme oli pakko sanoa, että mun nyt pakko lähteä kotiin, tuli jotenkin sellainen olo, etten jaksa.

Kotiin päästyäni hauiksen tienoilla ja dreenin vierellä, vähä kyljen selkäpuolella tuntui kipua. Otin Panadolin ja torkut ja sitten tuntui vähä paremmalta. Edelleen on tuntoja dreenin ja selkäpuolen tienoilla, mutta kun löydän hyvän asennon, on aika mukava olla.

Jumppari sanoi, että dreenin kanssa tehtäviä jumppia tulee tehdä monta kertaa päivässä, tekeminen ei kestä kauaa. Ei kestäkään, mutta mietin, että montakohan kertaa on usein? Onko 5-6 krt liian vähän?

En saa mennä suihkuun, mutta naaman ja toisen kainalon pesu onnistuu hyvin lavuaarissa. En käy koskaan saunassa, joten ei ollut sientä entuudestaan. Ostin sienen, kun kaupassa ei ollut pesulappuja ja pyyhin muuta kehoa kuivaksi vääntälläni sienellä, eikö ne niin pese sarjoissa sänkypotilaita.

Katoin tänään oikein kunnolla leikkaushaavoja, niitä on kaksi, kun syöpis oli kainalon vastakkaisella puolella rinnassa ja kainalo kun jouduttiin avaamaan toisella viilolla. Ei tulos nyt kovin pahannäköinen ole, pienet rinnat, nyt vaan vähä eripariset, vaatteillahan saa peitettyä.

Nyt olen vakaasti päättänyt olla ajattelematta 10.10. syöpälääkärikäyntiä, jolloin saan tietää syöpiskasvaimen laadun sekä tarkemmin kainalosta löytyneestä syöpäsolusta ja tietysti tulevista hoidoista.

Nyt jumppaan, jos saisin estettyä sillä ongelmat, joista olen lukenut tällä keskustelupalstalla. Maanantaina saan ehkä dreenin pois ja sitten alkaa jumppa uusilla ohjeilla, niistä tiedän, että tehdään 2 krt/pvä. Menen myös joogaan, jossa teen tietyt asanat soveltaen tai vain rentoudun, jos asana ei ole sovellettavissa. Kuulin myös, että paikkakunnallani eräs fysioterapeutti järjestää 20 min jumppaa rintasyöpäläisille, tiedustelen mahdollisuudesta osallistua dreenin poiston jälkeen.

Mulla oli krooninen nälkä diagnoosista alkaen ja nyt sitten tuntuu, et olis vähä näläntunnetta, mutta mikään ei oikein maistu. Hommasin jogurttia ja banskuja siltä varalta, ettei ruisleipä-kalkkunaleike-tomaatin lisäksi oikein menis mikään alas. Huomenna kyllä teen oikiaa ruokaakin, voihan sitä syödä vaikka pienen annoksen.

Kissa on ollut ihmeissään, kun ei pääse oikean kyljen viereen pötköttämään, silloin kuin suvaitsis tulla, mutta en voi päästää sitä dreenin päälle. Tein tilaa sohvalla vasemman kyljen giereen, mutta istui vain ja katsoi silmät ympyriäisinä, että mikä meininki nyt on. Meni lopulta jalkopäähän pötköttämään.

Tällaisia mietteitä tänä päivänä.
piikup | 28.9.2012 klo 20:37:24