Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
E-pillerit ja kohdunkaulansyöpä
En tiedä kuuluuko tämä viesti nyt ollenkaan tänne, mutta kysyn silti. Minulta poistettiin vuosi sitten vaikea solumuutos kohdunkaulasta. Papa oli muuttunut lyhyessä ajassa luokasta II luokkaan IV. Onneksi kyseessä ei kuitenkaan ollut syöpä, vaan selvisin säikähdyksellä. Pelko kuitenkin jäi, eli tiedostan nyt että muutos voi hyvin helposti uusia jne.Minulle puhkesi imetyksen lopettamisen jälkeen akne. Yritin siihen kaikkia mahdollisia keinoja n. vuoden ajan, mutta pahemmaksi vain meni. Lääkäri määräsi sitten hoidoksi Diane Nova-merkkiset e-pillerit, joita käytin jo nuoruudessani n. 19-vuotiaasta 26-vuotiaaksi. Ne sopivat minulle ihan ok, ja akne on poissa. Nyt olen 32-vuotias.
Mutta minua huolestuttaa e-pillerien osuus syövälle altistumisessa. Tästä on kai ihan luotettavaa tutkimustietoa, että e-pillerit moninkertaistavat syöpäriskiä. Olen yrittänyt punnita, että elänkö mielummin ulkonäkööni tyytyväisenä ja otan sen riskin, että e-pillerit voivat lisätä syöpäriskiä, VAI lopetanko pillerit ja kärsin aknesta ja huonosta itsetunnosta. Elämänlaatu on kuitenkin mielestäni tosi tärkeä asia.
Onko kenelläkään kokemuksia tästä, kuinka paljon e-pillereillä itse asiassa on merkitystä? Minun hoitavan lääkärini mukaan on ihan turvallista käyttää, mutta muitakin mielipiteitä olen kuullut.
Kiitos jo etukäteen, ja tsemppiä kaikille. Olen lueskellut täältä kohdunkaulansyöpään liittyviä ketjuja, ja täytyy sanoa että olette urheita naisia.
- E-pillerit ja kohdunkaulansyöpäOinastyttö