Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Mitä lääkettä pahoinvointiin?

Minulla on samanlaisia kokemuksia kuin tuossa edellä; Primperan tuotti aivan kamalan ahdistavan ja levottoman olon. Granisetronista oli parempi apu, se on aika hyvä lääke. Hoitohenkilökunnasta ei ollut valitettavasti mitään apua siinä kohtaa kun sain aivan hirveän kohtauksen Primperanin maksimiannoksen otettuani, pyydettiin vain seurailemaan jne. Itse tein sitten päätelmän ettei tämä lääke sovellu. Harmitti myös monasti kun hoitohenkilökunta muisti kerta toisensa jälkeen puhua siitä, että jos Primperan ei ensin käytettynä auta niin sitten voi hakea sitä kalliimpaa lääkettä, kalliimpaa lääkettä, kalliimpaa lääkettä... Pahoinvointi sytojen aikaa on niin keljun tuntuista, että päällimmäisenä on kyllä lääkkeestä saatava apu ja hyöty, ei muutama euro sinne tänne! Ihmettelen että Primperania ylipäänsä edes määrätään lääkitykseksi solusalpaajahoidon pahoinvointiin, kun sen tehottomuudesta ja haitoista saa kuulla niin paljon ja laajasti. Minulla muuten myös Emendin kohdalla hoito-ohjeet jäivät puutteelliseksi. Emendiähän käytetään pahoinvointilääkkeen esim. Granisetronin (=Kytril) kanssa. No otin pelkkää Emendiä ja se vain kohtalaisesti vaimensi pahoinvoinnin yksin. Emend lääkitys loppuu aika lyhyeen (oliko muistaakseni kolmen kapselin hoito)ja sen jälkeen oli sitten taas tosi kurja olo. Olin aivan raivoissani kun todella pahoinvoivana selasin lääkepaketin käärettä ja rinnakkaiskäytön ohje selvisi sieltä. Sytojen annon yhteydessä olin aina aivan päästäni sekaisin ja tokkurassa. Hoitoyksiköissä pitäisi paremmin varmistaa potilaiden ohjaus, mutta esim. HYKS:ssä näytti kyllä silloin hoitajaparkojen työtahti aivan kauhealta. TUlen todella vihaiseksi kun muistelen tätä kaikkea.
Tyrni65 | 13.9.2010 klo 22:16:17