Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Duktaalinen karsinooma in situ, gradus III

Gradus II taitaa olla se tavallisin rintasyövän muoto (minulla oli se), eli sinun olisi vähän ärhäkkäämpää laatua. Mutta kyllä gradus kolmosestakin selvitään - minunkin tuttavapiirissäni on sellainen tapaus. Hyvä että kasvain löytyi ja olet nyt hoidon piirissä. Ymmärrän, että sinua huolettaa, mutta muista, että rintasyövän hoitotulokset ovat Suomessa todella hyvät.

Minulle tuo in situ oli outo käsite, joten googletin sen ja löysin englanninkielisen selityksen. Ainakaan sen perusteella ei käsittääkseni pitäisi olla aihetta normaalia suurempaan huoleen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Carcinoma_in_situ

Minun käsittääkseni levinneisyyttä ylipäätään ei voi sulkea pois neulanäytteiden perusteella. Yleensähän leikkauksessa otetaan näytteet kainalosta (ns. vartijaimusolmukkeet), ja niistä saatujen tulosten valmistuttua sitten tiedetään, pitääkö poistaa kainalon imusolmukkeet. Esim. minulla oli yhdessä vartijaimusolmukkeessa syöpäsoluja, joten tehtiin toinen leikkaus, jossa kainalo tyhjennettiin imusolmukkeista. Kun ne tutkittiin, niin ne olivat puhtaat.

Minusta tuokin, että kirurgi suunnittelee jo uuden rinnan rakentamista, kertoo hyvää.

Päivä kerrallaan, askel kerrallaan on edettävä. Et ole yksin.
Lisabet | 16.5.2011 klo 18:31:24