Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: huomena tt-kuvan tulokset,mitä sitten?
Tuttu tunne tuo sinun pelkosi: sitä haluaa tietää tilanteen (aikuisten oikeasti), mutta toisaalta sitä pelkää eikä halua kuulla kaikkea. Tuo romahdusmahdollisuus kuulostaa aika dramaattiselta, minulle sanottiin että sitä vain aikanaan "hiipuu", kun sisäelimet alkavat käydä huonoiksi. Väsymys lisääntyy ja lääkkeitä alkaa tarvita eri oireisiin. Siten se ehkä ei tule niin "yllätyksenä" kuin tuollainen mahdollinen romahdus. Mutta syövät ovat tietty erilaisia kukin.Minulla on tuo sama tilanne kuin sinulla edessä muutaman viikon kuluttua. Minulla on syöpä levinnyt jo mm. aivoihin (=huono ennuste), mutta minä pidän myös omaa kuntoani vielä ihan hyvänä. Viime lääkärikerralla olin kuulevinani hänen sanovan, että nämä hoidot alkavat nyt olla tässä. En kuitenkaan ole vielä valmis istumaan sängynlaidalla ja odottelemaan palliatiivisia toimenpiteitä. Niin kauan kuin annetaan jotain hoitoa, on toivoa. Ainakin minun mielessäni.
Kun sanotaan, että hoitojen hyödyt ja haitat arvioidaan ja niiden mukaan päätetään, kannattaako hoitoa jatkaa, niin minusta pitäisi siinä haitta-arvioinnissa kuunnella potilasta enemmän. Emmehän me ole keskiarvoja syöpähoitojen ongelmista, vaan jokainen kestää mitä kestää ja arvottaa kärsimyksensä omalla tavallaan. Minäkin olen kyllä valmis kestämäään vielä paljon lisää, kunhan vain saisin lisäaikaa lasteni ja perheeni kanssa.
Minä olen tehnyt seuraavaa: olen tutkinut ja hakenut eri hoitovaihtoehtoja netistä ja aion puhua niistä vielä lääkärin kanssa kun se aika tulee. Enhän minä tietenkään ole mikään lääkäri itse, pikemminkin tällainen "nettitohtori", mutta haluan vain laajentaa sanavarastoani ja tietojani. Haluan vielä jotain hoitoa, jos nykyinen sytostaattini ei ole vaikuttanut, vaikka kokeellisestikin tai ihan vaan huvin vuoksi. Toisaalta taas niiden tt-kuvien tulokset voivat olla positiivisiakin, vaikka huonoihin uutisiin pyrkii varautumaankin, mahdollisuudet ovat 50-50.
Minä toivon sinulle hyviä uutisia huomenna, samoin kuin itselleni ensi kuussa. Jossakin luki, että "emme voi vaikuttaa siihen, milloin kuolemme, mutta siihen voimme, miten elämme loppuajan". Tietysti jonkun terveen keksintöä koko klisee, mutta eihän tässä muutakaan voida. Hyvää jatkoa sinulle.
- Re: huomena tt-kuvan tulokset,mitä sitten?agata