Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Toukokuuta
Minulla oli ensimmäinen uusiutuma vuoden päästä ensimmäisestä leikkauksesta, 6kk viimeisestä hoidosta. Minulle tehtiin silloin ns. second look eli aukaistiin vatsa uudelleen ja katsottiin mitä löytyy, kaikki näytti ensin ihan hyvältä ja olin jo saanut ns. puhtaat paperit, kunnes patologi löysi sitten yhdestä näytteestä koteloituneena syöpäsoluja. Sen jälkeen sain uuden 6 kertaa Taxol-Platinol sytostaatteja. Nykyään näitä second lookeja ei kaiketi enää tehdä (ainakaan oireettomille potilaille), minullakaan ei ollut mitään oireita eikä markkerikaan ollut noussut, ainoa löydös oli siinä yhdessä koepalassa.Noiden hoitojen jälkeen meni sitten 1,5vuotta kunnes kontrollin yhteydessä otetussa fossa douglas näytteessä löytyi syöpäsoluja, markkeri oli edellen normaali.
Tämän jälkeen on tauti uusinut vaihtelevasti 8kk - 1,5v välein, vasta nyt viimeiset kaksi kertaa on markkeri ollut nousussa, muut uusiutumat löytyneet fd-näytteellä.
Alkuperäisestä leikkauksesta tulee kesällä kuluneeksi 12 vuotta ja kuten edelliset kirjoittajatkin sanoivat, minullekin kaikkein kovin paikka on ollut se ensimmäinen uusiutuminen. Siinä vaiheessa oli ajatellut että tauti on hoidettu ja kun näin ei ollutkaan pettymys oli valtava. Lisäksi kun sanotaan ettei uusiutuneesta taudista enää parane niin onhan se pettymys.
Mutta tämän kanssa oppii elämään kun on pakko, itse yritän elää niin normaalia elämää kuin mahdollista hoidoista huolimatta. Lisäksi niiden jotka ovat ensimmäisellä hoitokierroksella kannattaa ajatella että tauti hoidetaan ja sitten se on ohi, etukäteen ei kannata murehtia sellaista jota ei voi tietää tulevaksi, koska paljon on niitäkin jotka paranevat täysin.
Tsemppiä kaikille munasarjasyöpää sairastaville/sairastaneille!
- Toukokuutapike44
- Re: Toukokuutapöpo
- Re: Toukokuutatoiveikas
- Re: Toukokuutapike44