Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Poistetut rintakasvaimet ja minipillerit?

Keltarauhashormonin käytöstä rintasyövässä olen kuullut muistaakseni ensimmäisen kerran omalta lääkäriltä, kun puheeksi tuli raskaus ja rintakasvaimet.

Itseasiasiassa maininta löytyy myös tältä sivustolta;
http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/hoidot/hormonihoito/

Mun diagnoosina oli intraduktaalinen beningi papillooma, jonka tohtori totesi tekevän usein uusia kasvaimia.

Mutta rintasyöpäriskin pohdinnassa historiaani sekä kasvaimiani miettien, ei osa lääkäreistä koe olevan estettä keltarauhashormonille. Toiset toteavat, ettei mitään ylimääräistä. Kolmannet eivät ota kantaa.

Lähinnä lähdin pohtimaan kokemuksia, jota palstalla on.

Kaupan päälle olen kärsinyt runsaista hemipleegisistä migreenikohtauksista jonka vuoksi hormonikierukkaa ei voida laittaa, ennenkuin suun kautta otettavat keltarauhashormonit on testattu. Ensi vuoden alussa on tarjolla molempien päiden tarkistus, jotta nähdään onko tilanne levollinen "kaikkialla" - mutta täytyy ensin odotella imetyksen loppumista.

Varsinaisesti ongelmaa tuntuu esiintyvän nimenomaan yhdistelmäehkäisypillereissä, joissa käytetään sekä estrogeeni- että progestiiniä. Näinollen tohtorin kanssa vaihtoehtoja arpoessa tyydyttiin pelkkään progestiiniin.

Vaikeita asioita mietittäväksi!
Vitsit piilee siitä että kukaan ei tiedä, missä muna ja tossa kana - eli mikä kenestäkin johtuu. Toisaalta on todettu että ehkäisyvalmisteita käyttävien naisten rintasyövät ovat useammin herkempiä hoitoon - ja että varsinainen rintasyöpäriski ehkäisyvalmisteiden yhteydessä liittyisi likemmäksi menopaussivuosia.

ei ole helppoa olla lisääntymisiässä oleva nainen, kera kasvainten. (sarkasmivaroitus :D )

Aurinkoa päiviin!
Hedda | 23.11.2011 klo 14:30:41