Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Adenokarsinoomako?

Hei,
Kirjoitan tänne kysyäkseni muiden neuvoja.
Synnytin lokakuussa -05 lapsettomuushoitojen avustuksella pojan. Tammikuussa -06 otettiin papa joka oli I. Minulla on ollut maaliskuusta alkaen aina välillä omituista ruskehtavaa valkovuotoa (hajutonta). Maaliskuussa otettiin kohdun imunäyte jonka peresteella lääkäri arveli vuodon olevan vain keltarauhasen puutetta mistä sainkin Terolutit. Terolutteja söin kesäkuulle ilman vaikutusta. Toukokuussa olin toisella gynellä joka ultrasi kohdun ja teki sisätutkimuksen. Kaikki oli hänestä ok. Kesäkuussa olin taas uudella gynellä joka myös teki samat toimenpiteet mutta arveli hormonihäiriötä ja suositteli kuitenkin kohdun ultrausta 3D-menetelmällä ja keittosuolaliuoksella. Se tehtiinkin kesäkuussa ja epäiltiin pientä kohtupolyyppiä.

3D-ultran yhteydessä otettiin omasta pyynnöstäni uusi papa joka oli taas luokkaa I. Samaan aikaan minulla oli hieman ruskeaa valkovuotoa joka näkyi papassa mainintana "runsaasti leukosyyttejä" (mikäli kohdunkaulakanavassa olisi adenokarsinooma, joka vuodon aiheuttaa, olisiko pahanlaatuiset solut tällöin näkyneet vuodosta?)

Kesäkuun lopussa tehtiin vielä uusi kontrolli ultra kuukautisvuodon jälkeen jonka mukaan kaikki kohdussa ok. Mutta koska oireet jatkuivat sain heinäkussa lähetteen Naistenklinikalle, jossa kohdustani otettiin jälleen 2 uutta imunäytettä. Jotka jälleen ok.
Jäin Naistenklinikan lääkärin lausunnosta siihen käsitykseen, että kysymyksessä olisi jotakin hormonivaihteluun liittyvää (vaikkakin imunäytteiden hormonitutkimuksen mukaan kaikki oli ok).

Syyskuussa menin Väestöliiton lapsettomuusklinikalle tarkoitus oli pohtia alkioiden siirtoa. Samalla lääkäri totesi minun olevan mahdollisesti raskaana, joka varmistettiin verikokeella. Raskaus päättyi keskenmenoon kaksi päivää myöhemmin. Vuodon loputtua tehtiin taas uusi ultra jonka mukaan kohdussa kaikki ok. Samalla sovittiin välikierron pitämisestä ennen hormonikorvaushoidon aloittamista alkionsiirtoa varten.

Sitten aloitettiin hormonit Progynova 4mg vrk 2. kierronpäivästä lähtien ja 12. kiertopäivänä aloitettiin Lugesteron 600mg emättimen limakalvoille (samalla ultrattiin kohtu ja kaikki ok). Syy miksi luettelen hormonihoidot näin tarkkaan johtuu siitä, että käsittääkseni näiden hormonimäärien pitäisi tasapainottaa omat hormonini mikäli kysymyksessä olisi hormonihäiriö. Näin ei kuitenkaan tapahtunut vaan alkionsiirtoon mennessäni olin alkanut tiputtelemaan ja lääkäri totesi kohdunkaulakanavassa olevan hieman punaista ja limaista verta.

Nyt alkionsiirrosta on kulunut viikkoa. Pari ensimmäistä päivää tuli hieman haaleaa beessinsävyistä valkovuotoa joka loppui. Kunnes eilen alkoi taas keltavuoto. Soittelin viime viikolla paniikissa kolmena päivänä gynekologilleni joka ehdotti papaa ja kolposkopiaa (mikäli en tule raskaaksi). Hänellä on ollut kuulemma vuosien aikana pari potilasta joiden papa on ollut täysin puhdas, mutta esimerkiksi runsaan valkovuodon takia tehdyn kolposkopian yhteydessä heillä on todettu adenokarsiooma kohdunkaulakanavassa. Olen väsynyt maaliskuusta jatkuneeseen syövänpelkoon ja siihen ettei minulle löydetä selkeää diagnoosia.

Teimme mieheni kanssa nyt päätöksen. että keskeytin hormonien syömisen, jotta vuoto alkaisi. Emme kestä ajatusta että tiputtelu jatkuu ja jos sellainen ihme olisi, että olisin ollut raskaana, joutuisin elämään jatkuvassa pelossa tai keskeyttämään raskauden. Nyt en vielä voi olla raskaana joten päätös oli vähän helpompi. Yritän vuodon jälkeen päästä yksityisen kautta lähiviikkoina kolposkopiaan (oman terveyskeskuslääkärin kautta on turha edes yrittää saada lähetettä edes gynen polille). Ja pelkään mitä sieltä löytyy. Turhauttavaa, että kokoajan on keskitytty pelkkään kohtuun eikä kukaan ole paneutunut kohdunkaulakanavaan. Onko kenelläkään kokemusta siitä että olisi kohdunkaulansyöpä joka ei näy papassa? Tai tiedättekö mikä muu kohdunkaulakanavassa voisi aiheuttaa kertomani oireet?

Tämä viikko on ollut helvettiä. En ole nukkunut enkä syönyt kunnolla, tärisen ainoastaan. Auttakaa jos tiedätte asiasta jotain?
Maarit73 | 5.11.2006 klo 13:07:29
  • Adenokarsinoomako?Maarit73
    5.11.2006 klo 13:07