Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kontrolli
Kokemus on epämukava, mutta mitäpä sitä ei tekisi hyvän asian puolesta? Olen huomannut, että silläkin on vaikutusta, mikä vaihe kuukautiskierrosta sattuu osumaan. Neljä kertaa olen käynyt mammossa, ja aina kuukautisten alla on sattunut eniten. Kuulun niihin naisiin, jotka vielä ovuloivatkin - satunnaisesti.Muuten minusta tuntuu, että Käypä hoito suosituksen päivittäminen muutti ennen kaikkea seurantaa. Nyt kun se on yksilöllistä, kaikenlaiset järjestelyt tuntuvat resurssien puitteissa olevan mahdollisia, niin että joissakin paikoissa kontrolleja tarjotaan puolen vuoden välein ja jossakin taas vuoden ja kahden vuoden välein.
Minulle kontrolliväliksi on sovittu nyt vuosi, ja vuoden päästä taas otetaan labrat sekä mammografia ja ultra - ultra sen takia, että mammo ei rinnan tiiviyden takia riitä ja labrat sen takia, että uusimisriski oli kohdallani alunperin melkoinen - kuitenkin toki jo pienempi, kun olen kolme vuotta selvinnyt ilman tautia.
Mutta joka kerta, kun kontrolli on edessä, kaikenlainen kivuliaisuus ja ahdistus tuntuu lisääntyvän. Jopa siinä määrin, että verenpaineen mittauksessa täräytin kontrollissa aivan järjettömät lukemat - kun en vielä tiennyt uutisia. Mutta oli miten oli: syövätön olin ja verenpaineetkin kotimittauksessa jatkoseurannassa ihan normaalit, niin että olenkin jo alkanut psykologisoida elämääni "ennen kontrollia" ja "kontrollin jälkeen". En ole vielä oppinut olemaan stressaamatta, mutta kaipa sekin mahdollisuus on edessä vielä joskus. Ehkä :) - kukapa tietää?
Mutta toivon, Hipura, että saat Sinäkin huojentavia uutisia!
T. Karhutar
- Kontrollihipura
- Re: Kontrollistrawberry
- Re: KontrolliKarhutar
- Re: KontrolliKarhutar
- Re: KontrolliUntuvikko
- Re: Kontrollihipura
- Re: Kontrollikutri
- Re: Kontrolli1elisabet