Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Uusi rinta ld-kielekkeellä ylihuomenna.
Hei !Minulla tasan 3 viikkoa koko rinnanpoistosta ja samalla kertaa uuden rakentamisesta ld-kielekkeellä. Myös ns. terveen rinnan ilmettä hieman kohotettiin ja pienennettiin. Olin sen verran onnekas, kun rinnassani oli vain laajalle alueelle levinnyt syövän esiaste, DCIS ja 6 poistettua vartijaimusolmuketta olivat terveet. Tämän johdosta vältyn sekä sytostaateilta että sädehoidolta.
Mutta itse leikkaukseen ja siitä toipumiseen. Minulla leikkaus kesti hieman alle 5 tuntia, sairaalassa olin leikkausken jälkeen lähes viikon. Leikkausalueelta tuli 2 dreeniä ja vallankin se selästä tuleva dreeni eritti aika mukavasti kudosnestettä koko sairaalassaoloajan. Dreeni poistettiin kotiinlähtöpäivänä ja nyt parin viikon aikana olen saanut juosta osaston haavapolilla selän punkteerauksessa 2-3 krt/vko ja loppua ei vielä näy :(
Itse leikkaushaavat ovat parantuneet suht mukavasi.
Leikkauskivusta, vaikea sanoa mikä kohta oli kipein; poistetun rinnan, selästä siirretyn lihaksen vaiko terveen rinnan kohennus kohta. Sairaalassa lääkittiin hyvin, ja kotiin lähtiessä sain riittävästi lääkettä. Itse sain reseptit Burana, Tramal ja Nexium (vatsan suojaksi). Alkupäivinä kannattaa ottaa lääkettä säännöllisesti, haavat paranee paremmin, turvotus leikkausalueella vähenee ja silloin pystyy jumppaamaan leikatun puolen kättä !!! Jumppaaminen annettujen ohjeiden mukaan on ehdottoman tärkeätä, jotta käden liikelaajuus palautuu mahd. normaaliksi.
Itse sain sairaalasta rintaliivit, varsinaiset "utarepussit", joita tarvitsee pitää n. kuukauden ajan yötäpäivää. Paitsi pesujen aikana :))
Jatkossa sitten tukevat urheilurintaliivit tai rintoja muuten hyvin tukevat liivit, kaariliivit vasta noin vuoden päästä ??
Tähän toki vaikuttaa se minkäkokoinen silikoni laitetaan kielekkeen alle.
Mielestäni tämä oma ld- rintani on alusta alkaen näyttänyt ihan hyvälle, alussa siinä oli mustelmaa, pinkeyttä ja kiristystä, mutta päivä päivältä nämä vähenee. Jälkitarkastus plastikkakirurgille on 3 viikon päästä.
Leikkausesta olen toipunut hyvin, oma fyysinen kunto oli jo ennen leikkausta hyvä ja viimeisen viikon aikana olen jo palannut osittain entisten harrastusten pariin, vain kuntosali, vesijuoksu, uiminen ja sauvakävely saavat odottaa :) Tähän toipumiseen ja kuntoutumiseen vaikuttaa hyvin suuresti se, että "selvisin säikähdyksellä" rintasyövän jatkohoidoista.
Aurinkoista syyspäivää toivottelee
wilma
- Uusi rinta ld-kielekkeellä ylihuomenna.tuutikki-t
- Re: Uusi rinta ld-kielekkeellä ylihuomenna.wilma_63