Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Dysplasia moderata, papa 3

Hei.Olen aikaisemmin kirjoittanut nykyisen "arkiston" puolelle. Mulla oli vuosia sitten papa luokka 4. Mulle tehtiin loop-konisatio ja minut kyllä nukutettiin? Lääkäri sanoi loopin jälkeen, että joutui amputoimaan kohdunkaulan lähes kokonaan. Mulla oli carsinoma in situ- muutoksia, joka on hieman"pahempi" solumuutos,kun dysplasia moderata.Kontrolleissa kävin aluksi tiuhaan, sittemmin vuoden välein. Viimeisen lapseni sain 2005, jonka jälkeen minulla taas luokka 4. Koepalat otettiin ja kun ne jälleen olivat carsinoma in situ- muutoksia, lääkäri päätti kohdun-, kohdunkaulan ja emättimen yläosan poistosta. Ne poistettin, ettei varsinaista syöpää synny. Nämä solumuutokset kun ovat sellaisia esiasteita. Minä selvisin tähän asti pelkällä leikkauksella. Gynegologi kertoi, että raskaus usein kiihdyttää pahanlaatuistenkin solujen kasvua ja vaikka papa monta vuotta oliskin puhdas, voi se juuri raskauden jälkeen ilmaantua uudestaan. Raskaaksi tulemista ei siis lähes totaalinen kohdunkaulan amputointikaan estä. Omasta leikkuksestani on kulunnut puoli vuotta, kerran olen käynyt papassa. Vuoden päästä menen omaan terveyskeskukseen otattamaan papaa ja tulosten tultua selviää jatko.Minulta muutokset leikattiin, koska oli jo toinen carsinoma in situ. Muistan omia tuntemuksiani tuloksia odotellessani ja miettiessäni, miten tässä käy.Raskaaksi tulin kumminkin. Keskustele asiasta lääkärin tai hoitajan kanssa ja ole tiukkana. Itse olen huomannut, että tietoja saa nyhtämällä nyhtää. Kerro,että vastauksen on oltava sellainen, että ymmärrät vaihtoehdot ja mitä mikäkin tarkoittaa. Olen hengessä mukana ja tsemppiä taistoon!!
vappu100 | 27.4.2006 klo 20:39:03