Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Pään / luuston metarit
Hei MimmuskaPäänahan puutuminen ja pantamainen kivistys sopisivat hyvin jännityspäänsärkyyn, joka aktivoituu tavallisesti, kun isoja muutoksia on tulossa. Oletko siis palailemassa työelämään tai lopettelemassa sädehoitoja...? Omalla kohdallani olen huomannut rintojen epäsymmetrian lisäävän jännityspäänsärkyä, joten onnistunut proteesin valinta on kaiken a ja o. Usein neuvotaan valitsemaan mahdollisimman kevyt proteesi, mutta se koskee vain sitä vaihetta, kun sädehoidot on saamatta. Niiden jälkeen voit ottaa niin ison tai painavan kuin kehtaat - edellyttäen että se alkuperäinenkin rinta oli painava tai tiivistä kudosta. Eikä sitä pienenkään rinnan puuttumista pidä vähätellä, sillä jostakin syystä hartiat tuppaavat joka tapauksessa menemään siltä leikatulta puolelta kasaan. Niinpä olen itse laukaissut jännityksiä akupunktiolla ja säännöllisellä jumpalla ja myös fysioterapialla hyvin tuloksin.
Tuohon kysymykseen metareiden häviämisestä voi antaa monenlaisia vastauksia: metareiden häviäminen on ihan mahdollista erityisesti luustometareiden kohdalla, mutta pään metareista puhuttaessa täytyy olla tarkkana, puhutaanko kallon vai aivokudoksen metareista. Kummatkin voivat olla kohtalokkaita, jos solukuoleman käynnistävä p53 -proteiini puuttuu, mutta niillä kenellä tämä on vielä jäljellä, on ainakin teoriassa mahdollisuuksia elää vuosia metariensa kanssa tai jopa ilman.
Luuston metarit ovat tyypillisiä hormonipositiivisille syöville, kun taas aivojen metareita tulee kuulemma jopa kolmannekselle HER2-positiivisista potilaista. Tämä on hurjaa tilastotietoa, mutta lohduksemme (olen itse HER2-positiivinen, hormoninegatiivinen tapaus) on sanottava, että meille löytyy ns. täsmälääkkeitä, joista uusimmat pääsevät pienimolekyylisinä jo aivokuoren läpi aivokudokseen. Joten elinajan ennuste on pitkälti kiinni siitä, missä vaiheessa metarit löydetään, ja onko kierroksia (sytostaatteja, sädehoitoja) takana jo useita. Kroonistuessaan rintasyöpä on eräänlainen kestävyyslaji, mutta luotetaan siihen, ettei Sinun tai minunkaan ole vielä aika omakohtaisesti perehtyä tähän urheiluun.
T. Karhutar
- Pään / luuston metaritMimmuska69
- Re: Pään / luuston metaritKarhutar
- Re: Pään / luuston metaritMimmuska69
- Re: Pään / luuston metaritKarhutar