Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: tupakasta eroon

Minä koetan myös tsempata itseäni irti tupakasta -fiilikseen. Tietysti pitäisi olla motiivia, kun on sairastunut syöpään, mutta ... niin vaan menee himo edelle.

Olen aikojen kuluessa kokeillut kaikki konstit. Käyttänyt laastaria, mussuttanut purkkaa, imeskellyt pillereitä, pitänyt kielen alla tablettia. Olen myös kokeillut Champixia. Se ei ensinnäkään auttanut tupakantuskaan ja toisekseen mä olin yötä päivää hereillä, joten lopetin uupumuksen kourissa reilun kolmen viikon jälkeen.

Olen jo kauan (ennen syöpää siis) polttanut tupakkaa vain sen verran kuin sitä tekee mieli eli pääsääntöisesti puolet jää polttamatta. Tietysti rahaa menee hukkaan, mutta en polta koko tupakkaa vaan sen takia, että olen sen kokonaisuudessaan maksanut.

Mä aloin aikoinaan polttamaan ihan yksikseni eikä siihen liittynyt mitään kaveripiirin painostusta. Osa poltti, osa ei.

Mä en tapatupakoija, ei tarvi kahvin tai ruuan jälkeen kääryyttää. Mä teen tekoni pääsääntöisesti yksin. En polta, jos seura on tupakoimatonta.

Mun polttaminen on tavallaan verrattavissa syömiseeni; syön kun on nälkä, en sen vuoksi, että kello on sitä taikka tätä.

Tosi vaikea asia. Ja mua ainakin ärsyttää ihmiset, jotka sanoo, että senkun vaan päättää olla polttamatta tai että vika on korvien välissä. Tai että siitä huomautellaan. Mulle tosin ei huomautella, koska olen sanonut, että mä en jaksa kuunnella, alkaa ärsyttämään ihan "ruma sana". Ei toinen ihminen voi nalkutuksellaan saada aikaan tupakoinnin lopettamista. Kyllä tupakoivan on itse asia pohdittava ja päätettävä lopettaako vai ottaako riskin.

Mulle on itselle muotoutumassa ajatus, miten voisin alkaa vähentämään päivittäistä tupakka-annosta, jolloin ei tarvitsisi joutua "paniikkiin". Se on pitkän tähtäimen ohjelma, mutta ehkä hiljaa hyvää tulee.

Kun nyt vain saisi otettua itseään niskasta kiinni.

piikup | 24.2.2013 klo 11:08:37