Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Miksi?

Siinäpä hyvä kysymys. Itse olin ensimmäistä kertaa sairastuessani v 2000 olevinaan nuori sairastumaan rintasyöpään, vähän päälle komikymppinen. Nyt on useita alle kolmikymppisiäkin valitettavasti liittynyt meidän sairastuneiden joukkoon.

Syöpä on usein monien tekijöiden summa, mutta sitäkin olen miettinyt, että kuinka paljon on osuutta asiaan hormonaalisella ehkäisyllä?
Minä söin kymmenisen vuotta yhdistelmäehkäisypillereitä ennen ensimmäistä diagnoosia.
Runsaiden vuotojen takia lääkärit ympäri puhuivat ottamaan v. 2009 hormonikierukan. Ei kuulemma mitään vaaraa rintasyöpäpotilaille. Vaikuttaa vain paikallisesti, eikä sisällä estrogeenia. Kahden lääkärin kanssa tästä keskustelin. Oli kuulemma erinomainen vaihtoehto ikäiselleni. No harkinnan jälkeen annoin laittaa sen ja auttoi tosiaan vuotoihin, mutta syöpä uusiutui 2013 ärhäkkäänä.

Heti suositeltiin otattamaan hormonikierukka pois. Annoin olla vielä sytojen ajan, että olisin kestänyt hoidot parhaalla mahdollisella tavalla. Jos olisi vuotanut kuin seula, niin ei olisi ollut hyvä juttu.
Vaikkei kierukka sisältänyt estrogeenia, niin onkohan voinut sekoittaa hormonijärjestelmässä jotakin mikä on edesauttanut syövän kehittymistä uudelleen. Minun syöpäni oli estrogeenipositiivinen molemmilla kerroilla.
Santruzka | 5.1.2014 klo 20:34:26