Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Herceptin hoito
Hei GabiToistaiseksi ei ole saatu näyttöä siitä, että pitkä Herceptin olisi merkitsevästi parempi hoito kuin lyhyt. Kummallakin hoitolinjalla on omat vahvuutensa ja perusteensa, ja osa pitkän kaavan Herceptinin saamasta ylistyksestä on, luulen, vain lääkkeen valmistajan hypeä.
Omasta taustastani sen verran, että minulla oli duktaalinen, gradus 3 her2-positiivinen rintasyöpä, joka oli levinnyt laajalle kainaloon ja rintalastan imusolmukkeisiin (terveiden/tartunnan saaneiden suhde 13/23). Sain juuri tuon pelkäämäsi 9 viikon hoidon, niin että Herceptin annettiin 9 viikon aikana kolmeen annokseen jaettuna, kolmen viikon välein Taxotere-tiputuksen yhteydessä, minkä jälkeen jatkettiin CEF:llä (kolme kertaa kolmen viikon välein). Tämä oli minulle todella tehokas hoito, sillä tautini ei ole uusinut eikä levinnyt näiden kolmen vuoden aikana, mitä sytoista on ehtinyt jo kulua. Ja Ki-67 (solujen jakautumisnopeus) oli minun tapauksessani sentään 80 prosenttia, niin että hyvin ärhäkästä taudista oli kysymys.
Lyhyen Herceptinin etuna näen, että se säästää sydäntä, eikä lääkkeeseen pääse lyhyenä hoitojaksona kehittymään vastustuskykyä. Toisin sanoen voin palata Herceptiniin turvallisin mielin, jos tauti sattuisi uusimaan. Vaikka hoidoista palautuminen on minunkin tapauksessa vienyt aikaa ja vaatinut omaa vaivannäköä, on nykyinen hapenottokykyni ikäiselleni naiselle erittäin hyvä, ja olen voinut palata vanhoihin liikuntaharrastuksiini ja hankkia jopa uusia.
En siis koe, että elämänlaatuni olisi syöpähoitojen takia lopullisesti huonontunut, vaan olen saanut hoidot, jotka ovat mahdollistaneet toipumisen, hyvän elämän ja ehkä jopa paranemisen.
Voimia Sinulle!
T. Karhutar
- Herceptin hoitoGabi
- Re: Herceptin hoitoKarhutar
- Re: Herceptin hoitoniin pieni
- Re: Herceptin hoitoLife67