Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Hormonipositiivinen ja herpositiivinen?

Hei Isa

Etukäteen on vaikeaa ennustaa, kenen syöpä uusii ja kenen ei, ja Her2:n kanssa varsinkin hoidot kulkevat ennusteita edellä. Täsmälääke Herceptin toimii juuri Her2-kasvutekijää vastaan, joten siinä mielessä voit aloittaa keskittymisen vain hoitoihin.

Suurin yksittäinen asia, joka uusimisriskiä nostaa, on syövän levinneisyys imusolmukkeisiin, mutta tällainenkin tauti voidaan vielä parantaa. Vasta luustoon, maksaan, keuhkoihin tai aivoihin levinnyt tauti on ns. krooninen, mutta silloinkin elinaikaa on vielä jäljellä, eikä sen pituutta voi kukaan ennustaa. Jokaisen elimistö on yksilöllinen, ja joidenkin kyky palautua syöpähoidoista ja elää niiden kanssa on uskomaton.

Tiedän, että Sinulla on nyt kova huoli lapsista, ja mietit, tuletko koskaan näkemään heidän kasvamistaan aikuiseksi. Minäkin mietin, silloin kun kuulin diagnoosini ja levinneisyyteni ensimmäisen kerran. Ajattelin kuitenkin, että olen sentään elänyt ainutlaatuisen elämän, ja sellainen se tulee olemaan nyt ja vastakin. Annan lapsilleni aikaani, nyt kun sitä on, ja jokaisesta päivästä kiitän Jumalaa erikseen.

Minulla diagnoosista tulee pian kaksi vuotta täyteen, eikä minulla ole tällä hetkellä mitään hoitoa estämässä mahdollista uusimista. Olen tällä hetkellä vointiini aika tyytyväinen, koska olen voinut rauhassa rakentaa kuntoani ylös taas uudelleen. Voin ainoastaan kuvitella, millaista olisi elää hormonihoitojen kanssa, joten toivoisin jonkin hormonipositiivisen kohtalotoverin kertovan Sinulle näistä hoidoista. Eihän ole ihan helppoa "kuolettaa" hormonaalista naista itsessään.

Miu osaisi her2-positiivisena ja vahvasti hormonipositiivisena kertoa tästä puolesta paljon, mutta hän ei ole enää pitkiin aikoihin kirjoitellut täällä cancerilla, vaan enempi tuolla rintasyöpäyhdistyksessä. Voit huhuilla häntä siellä nimeltäkin, koska uskon että hän empaattisena ihmisenä noteeraa tällaisen viestin:)

T. Karhutar
Karhutar | 19.3.2009 klo 17:56:45