Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: stytostaatit 36v
Hei.Olen itse saman ikäinen ja haaveilin toisesta lapsesta varsin vakaasti vielä syksyllä. Sain lokakuussa rintasyöpä -diagnoosin. Minulle ei ole suoraan sanottu noin raa'asti, mutta lähinnä ladeltu totuuksia, kuten että sytostaattien tai tulevien viiden vuoden aikaisten hormonihoitojen aikana ei missään tapauksessa saa tulla raskaaksi, eikä kahteen vuoteen vielä sen jälkeenkään. Syinä aineiden vaarallisuus sikiölle sekä raskauden vaarallisuus minulle itselleni hormoninmuodostuksen vuoksi. Kaksi vuotta lääkitysten päättymisen jälkeen vielä seurataan uusiutumista, koska riski on tällöin korkein.
Tiedetään syövän sairastaneiden saaneen lapsia. Useat minua hoitaneet hoitajatkin ovat tätä minulle kertoneet, mutta tosiasia on, että sytostaatit vaikuttavat sukusoluihin ikävällä tavalla ja muutenkin itse olen jo 44, kun lapsentekolupa sitten ehkä viimein heltiäisi. Suvussani vaihdevuodet tulevat varsin aikaisin jo normaalistikin, joten sytostaatteihin yhdistettynä.... Niinpä. Tätä olen jo monta kertaa itkenyt.
Siis mitä halusinkaan sanoa.... Niin. Suuri todennäköisyys siihen, että lasta ei voi enää saada sytostaattien jälkeen, on tosiasia. Aivan sataprosenttinen mahdottomuus raskaus ei ole, mutta kuitenkin erittäin paljon todennäköisempää on, että lasta ei tule.
Olen todella pahoillani, koska voi, niin ymmärrän hätääsi. Itse en enää itke joka välissä, mutta monessa paikassa se paha mieli lymyää.
Mikä syöpä sinulla on? Milloin sait kuulla siitä? Missä vaiheessa hoitoja olet?
Iso ja lämmin halaus sinulle. Kohtalotoverisi.
- stytostaatit 36vrvaviljonkka
- Re: stytostaatit 36vAuringonkukka 2