Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Sytostaattitiputuksen aikana - muistilista
Hei! Apteekissa neuvovat mielellään, kun kertoo minkälaisiin hoitoihin on menossa. Kävin ostoksilla ennen ensimmäistä sytoa ja ostelin suotta liikaa kaikenlaista. Hammastahnaa nimeltä Xerostom (en ole juuri käyttänyt), erityispehmeän hammasharjan (avaamatta), kosteuttavia silmätippoja (avaamatta), Bepanthen-imeskelytabletteja - joo, pari olen imeskellyt lähinnä huvin vuoksi.Jääpaloja en imeksinyt lainkaan, silti ei ole ollut suuongelmia. Eka hoidon jälkeen saattoi vähän sammasta yrittää mutta söin puolukoita. Suolavettä en ole tarvinnut enkä suun öljyämistä. Niin ikään eka hoidossa oli jäähanskat ja -tossut, tokaan en ottanut kun uskoin hoitajaa, muutenkin jäiset kapistukset tekivät olon epämukavaksi. Myssyä en käytä. Kynnet lakkasin vahvistavine aluslakkoineen huolellisesti jokaiseen taxoon, cefiin en.
Sain lääkäriltä Somac-reseptin, mikä mielestäni auttaa sekä ruokatorveen että mahalaukkuun. Yritin jättää lääkkeen välillä tauolle, jolloin alkoi olla vaivaa (tosin minulla on entuudestaan refluksivaivaa). Sitä olen syönyt siis sytojen alusta saakka ja aion syödä hoitojen loppuun saakka.
Ummetus on minulla ollut fyysisistä vaivoista pahin. Eka kerralla sen näkee. Olen käyttänyt Laxoberon-kuulia pahaan jumiin (4 tbl illalla) ja sitten pidempiaikaisesti vuorotellen Vi-Sibliniä ja Levolacia. Jossain vaiheessa ummetus saattaa muuttua ripuliksi, Imodiumin pitäisi siihen auttaa. Minulla ei ole ollut pahaa ripulia. Ei myöskään peräaukko-ongelmia.
Särkylääkettä on hyvä olla varalla erilaisiin kolotuksiin. Kuumeoiretta sillä ei ole syytä lähteä poistamaan vaan olla yhteyksissä hoitotahoon (erikoissairaanhoitoon). Siitä antavatkin varmaan ohjeen. Ja rasvaa (käsien ja jalkojen hoitoon, arven hoitoon ym. Bepanthen on hyvä)!
Eli kuten gugi sanoi, kaikki eivät saa kaikkia oireita. Suuhun saa varmasti ensiapua kotikonsteinkin. Älä suotta osta apteekkia tyhjäksi, sinne saat viedä rahaa muutenkin yllin kyllin :)
- Re: Sytostaattitiputuksen aikana - muistilistaMaat
- LisäysMaat