Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Mieliala hipoo hysteriaa jo!
Luin muutamia keskustelujanne ja huomasin, että monilla on ollut vaitonainen lääkäri. Itselleni kävi päinvastoin, mutta erittäin huonolla tavalla ja tätyy sanoa, että lääkäri on vienyt yöuneni, mielenrauhani ja monista asioista ilon.Tarinani on mutkikas:
Alustavasti minulle on tehty looppihoito nelisen vuotta sitten, jonka jälkeen olen käynyt kontrolleissa.
Testit ovat olleet puhtaat.Kolme vuotta sitten myös minulle alkoi tulemaan outoja oireita suoraan synnytyksen jälkeen: masennusta jms.Etsin syitä vaikka kuinka kauan, kävin terapiassakin mutta mistään ei apua löytynyt. Sitten menin eräälle gynekologian erikoislääkärille (yksityinen)
Hän otti minusta testit ja kokeessa selkisi selkeä estrogeenivajaus.(monen synnytyksen jälkeen eivät omat estrogeenini enää lähteneet nousuun)Aloitin estrogeenin käytön ja oloni kohentuikin huomattavsti. Olin jälleen oma iloinen itseni.Toisinaan otin keltahormonia että sain kuukautiset alkamaan. Gynekologi näki ultrassa myös voimakkaan adenomyoosin.Kävin viime vuonna ultrassa ja kaikki ok muuten paitsi kohdussa näkyi jonkunverran limakalvon kasvua.
Tänä vuonna kävin myös. Kohdussa liiallista limakalvon kasvua. Alkoi erittäin kovat kuukautiset jotka kestivät monia viikkoja, ellen lopettanut niitä joko estrogeenillä tai sitten keltahormonilla. (terolut, primolut)
Lääkärini mielestä vuodot johtuivat hyvin poitkälle adenomyoosista. (kohdun seinämät ryppyiset kuin vanhuksella ja kun se alkaa vuotamaan on vuoto todella runsasta.) Keltahormoni teki olostani helvetillisen. Kesällä menin julkiseen sairaalaan, halusin pyytää kohdunpoistoa, sillä valtavat vuodot laskivat hb:ni jo vaarallisille tasoille.
Lääkäri kysyi ketä minua on hoitanut ja kun hän kuuli nimen hän haukkui minut sekä lääkärin. Paikalla oli mieshoitaja-harjoittelija. (lääkäri itse oli myös mies) Hän pelotteli minut syövällä ja jatkoi pelottelua koko sen ajan kun otti kohdustani näytteen ja tutki minut. Sanoi, että kohta olen taivaassa ja että pienet lapseni jää orvoiksi estrogeenini takia. Hän sanoi myös, että koska minulla on kuukautiset ovat estrogeenini ihan riittävät. (Mistä hän sen näki, eihän tiennyt edes tuloksia!)Puhui etäispesäkkeistä jms.Hänen käskystään lopetin estrogeeenin ja söin kymmenen päivän keltahormonikuurin, että kuukautiset alkaa.Kahden viikon päästä sain tulokset,(kesälomalla olin täysin lamaantunut odottaessani vain tuloksia) ei syöpää, liiallista limakalvon kasvua kyllä.Lopetin keltahormonin, jonka seurauksen alkoi erittäin runsaat kuukautiset. Kolmen viikon kuluessa se yltyi niin pahaksi että ambulanssin tilaaminen jo kävi mielessä. Soittelin sairaalaan mistä hoito oli määrätty, mutta minulle sanottiin että sinun nyt pitäisi soitella arkipäivänä jne ja lopulta sain soittoajan viikon päähän! Hb:ni oli 90, vuoto ei lopu ja sitä tulee pitkin lattioita, eikä kukaan neuvo! Soitin ensimmäiselle lääkärilleni kotiin ja hän neuvoi että otan estrogeeniä välittömästä ja niin teinkin jonka jälkeen vuoto loppui. Menen siis joka kuukausi rapakuntoon, hb:ni laskee, enkä ehdi edes palautumaan kun vuodan taas.
Lopulta kyllästyin totaalisesti ja menin kolmannelle lääkärille (yksityinen myös) Minut leikataan julkisessa sairaalassa ensi vuoden alussa, eli kohtuni poistetaan.
Näiden lääkärisotkujen takia, kukaan ei ole tänä vuonna ottanut minusta papaa, eikä kontrolloinut mitenkään kohdunsuun tilannetta. Pelkään hirmuisesti! En nuku öisin enää. Tuon lääkärin sanat pelottavat niin, pelkään jo että pelollani saan kohta syövän! Järjellä tiedän että tuo lääkäri ei olisi saanut minua pelotella noin, vaan puhua asiallisesti asiasta ja odottaa tuloksia. Olen myös ajatellut, että hänen piti jotenkin päteä mieshoitajan aikana. Hän kuitenkin sysäsi elämäni raiteiltaan!Historiassani on kaikki syyt miksi pelätä, mutta lääkäri on lääkäri,hänen sanansa ovat ne jotka nakertavat elämääni jokainen päivä. Olen puun ja kuoren välissä , en halua käyttää estrogeenia limakalvon takia, mutta en voi olla ilmankaan että en vuoda kuiviin.Kukaan lääkäri ei ole edes tarjonnut minulle estrogeeniä jossa olisi keltahormonia mukana! Ja vasta jokin aika sitten minulle valkeni että tällaistakin on!Minut on siis ultrattu kesällä ja otettu se kohdunseinämän solunäyte, ei papaa. Ehdinkö sairastua tässä välissä (helmikuuhun mennessä) vakavasti? Jopa niin pahasti, että tulee etäispesäkkeitä? Pidätte minua varmaan ylihysteerisena ja sitähän minä kait olenkin, mutta pelko on minulle todellinen. Eniten kaipaankin nyt mielelleni rauhaa...toivottavasti joku osaisi auttaa täällä.
- Mieliala hipoo hysteriaa jo!Peukaloinen
- Re: Mieliala hipoo hysteriaa jo!Syysunelma