Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Ihon sisäänvetäytyminen

Iirisrukka kuvaili tuolla alempana, miten hänen rinnassaan iho vetäytyi sisään, kun käden nosti ylöspäin. Vetäytymän takaa löytyi patti ja myöhemmin myös syöpä.

Miten yleistä tämä mahtaa olla? Olin lokakuussa luennolla, jossa kirurgi esitteli rintasyöpää kuvina, ja yksi kuva oli juuri sellainen, missä iho/nänni vetäytyi sisäänpäin, kun käsi oli nostettuna ylös. Se oli kirurgin mukaan yksi syövän merkki.

Olen jäänyt miettimään asiaa siitä lähtien, sillä minullahan myös iho aloitti sisäänvetäytymisen heti lopetettuani imettämisen. Ajattelin sen johtuvan ns. tyhjistä leileistä, mutta nyt on jo toinen rinta poistettu duktaalisen karsinooman takia. Jäljellä olevasta rinnasta ei ole löytynyt sen paremmin ultraäänessä kuin mammografiassa mitään erityistä, eikä kukaan syöpiksen eikä sädehoitoyksikönkään lääkäreistä reagoinut ihoni käyttäytymiseen vaikka siitä erikseen olen kysellytkin. Joten mitä uskoa? Kyse ei siis todellakaan ole mistään raskausarvista, vaan vetäytymästä, joka nimenomaan näkyy vain silloin, kun käden nostaa ylös.

Seuraava kontrolli on toukokuussa, joten ajattelin odottaa sinne asti. Viimeksi tehtiin vain mammo, josta radiologi oli lausunut "varsin tiivistä rauhaskudosta kuten ennenkin". Eli toisin sanoen pelkästään mammografialla on vaikeaa löytää mitään:( Toisaalta käsin tunnustellen en itsekään ole löytänyt jäljelle jääneestä rinnasta minkäänlaista kyhmyä, vaan se on yhtä tiivis/pehmeä kuten ennenkin. Kainalossa yksi imusolmuke tuntuu tavallista enemmän sormiin, mutta sekin on ollut sellainen niin kauan aikaa kuin muistan.

Eli eipä taida huolet loppua, kun oikein pääsee kerran vauhtiin...

T. Karhutar
Karhutar | 10.12.2008 klo 17:21:30