Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rintasyöpägeeni?

Hei,
minulta on geenitestit otettu viime toukokuussa (tulokset tuli 3 kuukauden päästä). Rintasyöpä todettiin silloin ja äitini sekä sisareni on sairastanut taudin myös. Äidin puolelta myös serkkuni. Olin käynnistänyt tutkimukset jo tammikuussa (ennen tietoa omasta sairaudestani), mutta HUSsissa ainakin etenee tutkimukseen pääsy tosi hitaasti. Kun sitten itse sairastuin, soitin sinne ja tutkimuksia vauhditettiin ja pääsin verikokeisiin heti.

Itse keskustelin alunperin gynekologini kanssa halustani testata geeni, koska sukurasite on kova. Hän neuvoi, mistä kannattaa aloittaa. Meillä päin se oli yhteydenotto paikalliseen syöpäyhdistykseen, josta sitten lähti paperit eteenpäin. Muualla Suomessa voidaan toimia eri tavoin, mutta paikallinen syöpäyhdistys osaa neuvoa asiassa.

Minulta brca 1 tai 2 geeniä ei löytynyt, mutta se ei poissulje sitä ettemmekö kantaisi jotakin vielä tunnistamatonta rintasyöpägeeniä. Itseasiassa tutkija sanoi sen olevan erittäin todennäköistä ja että kuulumme suuren rintasyöpäriskin sukuun. Joten minunkin tyttäreni tulee aloittaa tarkastukset ajoissa. Samoin gynekologinen ultratutkimus on kuulema hyvä tehdä vuosittain. Brca geenin kantajien seurantakontrollit hoituu yhteiskunnan varoista. Meidän tapauksessamme omasta pussista. Minä tietenkin sairastuneena pääsen kontrolleihin ainakin sen viisi vuotta julkisella puolella, mutta loppuelämä sitten yksityisellä, jos tauti pysyy kurissa.

Eli testauksen saa ilman omaa diagnoosiakin, jos tutkija katsoo sen aiheelliseksi(esim. suvussa esiintyvien useiden syöpätapausten vuoksi). Sinä itse voit tehdä aloitteen ja pyytää tutkimusta.

Terkuin
Katjuliini
Katjuliini | 17.10.2012 klo 21:32:44