Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Ravintovinkkejä
Hei!5 Taxoa takana..pohdin ravitsemusta edelleen itsekin, se on jotain mitä voi konkreettisesti tehdä sairautensa eteen.
En neuvo sen enempää ketään, mutta kerron omista valinnoistani.
Olen yrittänyt vähentää sokeria.
SOKERI on energiaa myös syöpäsoluille. Insuliini yllyttää osaltaan rintasyövän kasvua. Insuliinitasapainon ylläpitäminen sekä ravitsemuksen että liikunnan avulla voi estää rintasyöpää uusiutumasta, se on tutkimuksin todettu.( Tietty sen ylläpitäminen voi yhtälailla vähentää vaaraa sairastua rintasyöpään.) Ylipainon välttäminen taas vähentää rasvakudokseen sitoutuvan estrogeenin määrää, joten siitäkin olisi hyötyä. Tähän kaikkeen olet varmaan törmännyt etsiessäsi tietoa. Itse ajattelen mikään yksittäinen asia tee autuaaksi tai suojaa.
NESTEISTÄ yritän huolehtia kurinalaisesti, noin 3 l päivässä. Vettä, vihreää teetä ( siihen sitruunaa, steviaa ja vähän tuoretta inkivääriä, NAM!), kahvia ja varsinkin jälkimmäisillä kahdella viikolla kivennäisiä/elektrolyyttejä sisältäviä urheilujuomia. Hoitoviikolla haihdutan hiilihapot pois :) Huonoimpina päivinä olen pitänyt nestelistaa.
Taxosta poistuu 80% kakkaamisen kautta, parin ensimmäisen vrkn aikana,joten hoidon jälkeisinä päivinä syön vähemmän, yritän helliä vatsaa rajuina päivinä, antaa sen olla rauhassa. Olen ajatellut että rikkinäinen suolenseinämä saattaa päästää läpi myös aineita jotka eivät terveestä limakalvosta imeytyisi, aiheuttamiensa kipujen lisäksi. Vain hoitoviikolla käytän vatsasuojalääkettä, aamuin illoin. Mahahapoillakin on kuitenkin omat tärkeät tehtävänsä. Puuroa, mehukeittoa, marjoja jäisinä,raejuustoa, rahkaa, keittoja, prot-pitoisia välipalajuomia yms 5-6 pientä ateriaa..Maitohappobakteereja joka päivä. Ensimmäisinä hoitokertoina söin mitä mieli teki ja voin tosi paljon huonommin..
Ummetusta ehkäisen parilla pienellä kuulalla ( mainostaa ei saa)aamuin illoin hoitoviikolla.( Neulastahelvettini aikana joudun turvautumaan koviin kipulääkkeisiin muutaman päivän ajan, eteenkin silloin kuulat ovat tarpeen)
Käytän nestemäistä rautavalmistetta ( en heti hoidon jälk pv:nä), b-ja c-vitamiinilisiä satunnaisesti. Suosin nyt myös korostetusti rautapitoista ravintoa: jopa maksaa,maksamakkaraa vuosien tauon jälkeen. Kotimaisista viljoista olen ajatellut luopua kokeilumielessä, mutta vasta hoitojen jälkeen ja en niinkään syövän vaan nivelvaivojen takia.Pähkinöitä ja siemeniä käytän päivittäin, omegat on tauolla, koska olen menossa leikkaukseen pian.Saattaa muuten haavat vuodella pitempään.. D-vitamiinia käytin ennen sairastumistani 60 mikrogr, nyt 100 /vrkssa. En ehtinyt käydä mittauttamassa pitoisuutta verestä ennen hoitoja, kuten oli tarkoitus ja nyt se ei hoitojen takia näytä oikeita arvoja vähään aikaan.
Suun vaivoilta olen säästynyt kokonaan. Makuaistissa ei ole muita muutoksia, kuin ettei salaatit oikein maistu!! Ehkä elimistö kertoo ettei kannata syödä foolihappoa ( jota on vihreissä) koska sitä tarvitaan solujen kasvuun, myös syöpäsolujen. Hoitoviikolla kurlaan suun päivittäin apteekista ostettavalla desinfioivalla, pahanmakuisella aineella, loppuviikosta sivelen kostutusgeeliä ikeniin hampaidenpesun yhteydessä. Syömisten yhtedessä kurlaan suun "merivedellä" 2 rkl merisuolaa liotettuna 1 l vettä.
Parilla jälkimmäisellä viikolla syön enemmän ja vapaammin, nautin silloin tällöin myös lasillisen viiniä ruuan yhteydessä.
Ankarin syöpäruokavalioehdotus, johon olen törmännyt, karsii kokonaan sokerin, viljan ja maitotuotteet. Maitotuotteista kyllä jättäisin hapanmaitotuotteet omaan ruokavaliooni.
- Ravintovinkkejähellätaimi
- Re: Ravintovinkkejähoit-su
- Re: Ravintovinkkejäpalsternakka
- Re: Ravintovinkkejä"TRI-atloonari"
- Re: Ravintovinkkejähellätaimi
- Re: Ravintovinkkejä"TRI-atloonari"
- Re: Ravintovinkkejävitamiinit