Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: entä raskaus jos rinta syöpä?
Hei BabylonVastaan nyt omasta kokemuksestani.
Löysin patin rinnastani samoihin aikoihin raskausepäilyjen aikaan. Raskaustesti osoitti +:aa, samoin ultraus ja neulanäyte vahvistivat syöpädiagnoosin. Minulle tehtiin asia hyvin selväksi : agressiivinen rintasyöpä tarvitsee nopeasti leikkauksen ja aina sytostaatti- ja sädehoidot (½ vuoden projekti). Raskaus ei missään tapauksessa sovi "kuvioon", jos oma henki on kallis. Leikkaus olisi ollut gynekologin konsultoinnin mukaan mahdollista aikaisintaan raskausviikolla 13, jolloi sikiö kestäisi nukutuksen. Kohdallani ei haluttu odottaa näinkään kauaa ( olin rv 6). Rsakaus oli saattanut villiinnyttää syöpäni nopeaan kasvuun. Muita em. syöpähoitoja ei voi antaa raskauden aikana, ne aiheuttavat keskenmenon tai ainakin pahoja kehityshäiriöitä, vahvoja solumyrkkyjä kun ovat. Ja 7-8 kk:n odotus hoitojen aloittamiseen olisi kohdallani ollut minun itsemurhani. Siispä päätös oli riipaiseva mutta helppo tehdä : rinnanpoistoleikkaus järjestyi jo samalle viikolle ja samassa nukutuksessa tehtiin abortti :-(.
En ole katunut päätöstä, koska minulla on jo 2 ihanaa pientä lasta, jotka tarvitsevat äitiään. Tämän taudin kanssa ei kannata alkaa leikkimään eikä kuluttaa turhia viikkoja murehtimiseen etukäteen. Jatkossakin sytohoitojen aikaan olen saanut ohjeeksi elää mahdollisimman normaalia elämää, raskaaksi vaan ei saa missään nimessä tulla. Jos kaikki menee hyvin , eikä tauti uusiudu, voi raskautta harkita 2 v. kuluttua, kun sytot ovat poistuneet elimistöstä.
Kaikkein tärkeintä on nyt todellakin ( kuten edellä on jo kirjoitettu) mennä lääkäriin ja saada selvyys tilanteestasi ja sen mukaan lääkärit suosittelee jatkotoimenpiteitä. Onneksi sinulla on nyt hyvä kumppani. Rakkaasi tukea tarvitset nyt ennenkaikkea ! Jospa kyseessä onkin väärä hälytys ! Silloin saat mielellesi rauhan !
Hyvää joulua kuitenkin näistä ankeista puheista huolimatta, Elämä jatkuu kuitenkin,
T. Anushka
- Re: entä raskaus jos rinta syöpä?Ksantippa
- Re: entä raskaus jos rinta syöpä?tuutikki-t
- Re: entä raskaus jos rinta syöpä?Kisuliini
- Re: entä raskaus jos rinta syöpä?Anushka
- Re: entä raskaus jos rinta syöpä?kevätmieli