Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: esiaste - riittääkö leikkaus?
Tervehdys toverit!Minulta löydettiin helmikuussa 2008 mammografiatutkimuksessa mikrokalkkeja, jotka sitten onneksi "varmuuden vuoksi" tutkittiin tarkemmin. Löytyi DCIS eli tiehyeensisäinen rintasyöpä, joka oli esiastetta. Leikkauksessa poistettiin koko rinta ja rakennettiin samalla uusi tilalle. Vartija oli puhdas.
Leikkauksen jälkeen patologin tutkimuksissa selvisi, että tätä esiastetta oli rinnassa tosi laajalti ulottuen lähes kiinni ihoon ja takaseinämään (lähes nollamarginaalit). Tyypiltään löydös oli Gr3, her+ ja hormonipositiivinen.
Aluksi ajateltiin, että pelkkä leikkaus riittäisi, mutta laajuuden selvittyä suunniteltiin myös sädehoitoa. Kuitenkin lopulta sain sytostaatit, sädehoidon ja nyt popsin myös Tamofeenia. Ylihuomenna on eka kontrolli.
Olen itse sitä mieltä, että minulle hoidot olivat varmasti tarpeen, kuitenkin noita ennustetta huonontavia tekijöitä oli niin monta. Ja ainakin kaikki tehtiin, ei voi ainakaan sitä syyttää, jos tauti joskus uusii. Onhan hoidot aika rankkojakin, mutta niistä selviää. Tamofenin kanssa heräilen ja hikoilen yöt, mutta toistaiseksi olen saanut sitten aina unenpäästä kiinni uudelleen.
Mutta kuten aikaisemmissa viesteissä toverit jo kirjoittivatkin, niin on hyvä että hoidot suunnitellaan yksilöllisesti. Jos esiaste ei ole laaja ja vartijat puhtaat, niin silloin varmaankin selviää hyvin pelkällä leikkauksella. Esiastetta ei edes tilastoida syöväksi.
Ja sitten - tämän viikon perjantaina menen ekan kerran kampaajalle tumman siilitukkani kanssa...ennen olin blondi! Ja ostin uuden suksipaketin! Ja pää on täynna suunnitelmia! Mutta kyllähän tuo kontrolli kuitenkin jännittää...
- esiaste - riittääkö leikkaus?ei se jalosta
- Re: esiaste - riittääkö leikkaus?Seepia