Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: SÄDEHOITO HARKINNASSA

Hei!
Minulla myös suolisto vaurioitu silloin pahasti sädehoidosta, eikä se ole ennalleen palannut, vaikka vuosien myötä onkin helpottanut. Pahimmillaan suolen haavaumia paikattiin laserilla, mutta edelleenkin joudun mm. menoja perumaan vatsavaivojen takia.
Hermoratavauriot ilmenivät vajaan vuoden kuluttua sädehoidoista, huomasin ihan ensin, että en päässyt urheiluhallin katsomon portaita ylös normaalisti. Jalat eivät jotenkin nousseet rapulta toiselle, vaikka kuinka yritin. Seuraavana arkipäivänä soitin lääkärillen (gynegologille), joka osasi heti sanoa, että kyseessä on hermoratavaurio. Aiemmin minulla oli pohkeissa sellaista pientä pistelyä, mutta ei muuta. Sitten tehtiin ENMG eli hermoratatutkimus, jossa vauriot näkyivät selvästi. Minulla ovat liikehermot vaurioituneet, eivät tuntohermot eli minulla ei ole ns. hermosärkyä, vaan vaiva on liikepuolella.
Minulla oli hyvä gynegologi, joka ohjasi minut heti neurologian erikoislääkärille ja myös fysiatrian polille, ja asiaa selvitettiin perusteellisesti. Luotan tähän lääkäriin edelleen, ja soitin hänelle perjantaina, ja kysyin sitä sädehoitoasiaa. Hän sanoi, että sädeystä pitää miettiä tosi tarkasti, ja päätöksen tekoon tarvitaan kokenut lääkäri, ja sanoi vielä, että ehkä itse ei minulle enää sädehoitoa antaisi.
t. Ellinoora
ellinoora | 1.4.2008 klo 10:47:35