Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rinnankorjausleikkauksesta toipuminen

Hei Leenastiina.
Varmaan niin monta on toipumistarinaa kuin on leikattujakin, mutta kerron omastani. Oma tramini tehtiin 6/07 samalla kuin rintani poistettiin syövän esiasteen vuosi. 5 vrk osastolla, ilman dreenejä kotiin. OLin varannut jo ennen leikkausta tukevat liivit kotiin ja se osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi, koska sairaalanliivit eivät olleet tarpeeksi tukevat ja painoivat juuri kainalon haavan kohdalta. 2viikon kuluttua kokeilin autolla ajoa, sujuihan se, pieni matka kerrallaan. Ylhäällä olin sen mitä jaksoin, aina tukiliivin kanssa. Kesä ja kuuma, kiva pitää tukiliiviä. Aluksi varoin varsinkin kainalon haavaa sillä seurauksella, että käsi jumettui 90 asteenkulmaan, ei noussut. Alkoi armoton jumppa fysioterapeutin kanssa että käsi saatiin nousemaan, mutta sekin onnistui. Sitten pikkuhiljaa reipastakävelyä, sauvakävelyä, pilatesta.
Tässä kohtaa täytyy sanoa, että varsinkin toi plates on saanut niin lopunkin kädestäni ja varsinkin vatsani ja sen lihakset toimimaan. Vatsastani otettiin myös kaistale lihasta että saatiin tarvittavat verisuonet liitäntää varten .
Nyt on siis reilu vuosi jo kulunut. Osa rinnasta, kuin kainalostakin on edelleen tunnottomia. Rinta tuntuu pinkeältä, mutta kun siinä ei ole tuntoa, niin en tiedä onko se. Ei siltä näytä?! Rinta on kuitenkin kaunis. Vatsalla arvenseutu on tunnoton, mutta samalla kosketusarka? Tiedät varmaan mitä tarkoitan. Arvet ovat hyvin vaalentuneet ja aina vain perempaan mennään.
Uusimisesta lääkärini sanoi, että jos huonosti käy ei poistettuun kohtaan mitään tule, mutta ympäristöä pitää tarkkailla. Mutta siksihän siellä seurannoissa käydään. Itse olen myös käynnyt lymfassa, ja auttanut ainakin minua.
Kaunista syksyä.
Seuraava päivä on aina parempi.
T. Sari

kala-64 | 19.10.2008 klo 23:20:32