Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: pelko ja ahdistus vaihtelevat..

Hei Cherry

Minulle vastaus paksuneulanäytteestä tuli kolmen vuorokauden sisällä, niin että hyvä kun ehdin saada käytännön asiani ennen leikkausta kuntoon. Mutta asennoidu nyt aluksi siihen, että rintaleikkaus ainakin on edessä - muutahan ei tässä vaiheessa tiedetä, kun kasvain kuitenkin on kyseessä. Ennen leikkausta tapaat vielä kirurgin, joka kertoo, mitä on tarkoitus tehdä ja miksi.

Leikkauksesta selviät kyllä ja toivut, niin kuin moni muukin, mutta mitä sen jälkeen, sitä emme vielä tiedä. Joka vuosi rintasyöpädiagnoosin saa 4000 naista, ja se että kohtalo arpoo sen yhä nuoremmille, tuntuu kovin epäoikeudenmukaiselta. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on oma keskustelufoorumi nuorille syöpäpotilaille ja myös Rintasyöpäyhdistyksen sivuilla kirjoittelee paljon nuoria rintasyöpäpotilaita - mitä kirjoituksia itsekin luin, silloin kun sulattelin biopsiani tuloksia (gradus III, mamma carsinoma).

Huomaatko: puhun koko ajan rintasyövästä, koska itse olen rintasyöpätoipilas, mutta rintasyöpäähän se on, jos alkuperäinen kasvain on löytynyt rintakudoksesta. Loput: kasvaimen laatu, koko, erilaistuminen... selviää vasta leikkauksessa, joten nyt todellakin etenet vain askelen kerrallaan. Tietoa kyllä löydät lopulta paljon, mutta nyt on aika sulatella uutista. Lääkärille/kirurgin vastaanotolle kannattaa ottaa hyvä ystävä tai rakastettu mukaan, koska yhdessä tiedon sulatteleminen ja siihen sopeutuminen on helpompaa.

Kerää voimia ja muista, että elämää on huonojen uutisten jälkeenkin!

T. Karhutar (leikattu 05/07, nyt syöpähoitojen päättymisestä jo yli vuosi)

Karhutar | 17.3.2009 klo 15:54:33