Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Rinnassa jokin vialla?

Hei,
toivottavasti huolesi oli aiheeton. Mutta jos kyseessä on rintasyöpä, sitä päästään nyt ainakin nopeasti hoitamaan. Ja onneksi meillä Suomessa syöpähoidot ovat huippuluokkaa.

Itselläni todettiin vastaavin oirein rintasyöpä 6 vuotta sitten. Kyhmyä en missään vaiheessa itse tuntenut, vaikka kasvain oli todella suuri (yli 6 cm). Huomiotani kiinnitti ainoastaan sisään vetäytynyt nänni, jonka vuoksi siis menin lääkäriin. Hoitava lääkärini arveli, että syöpä on saattanut olla minulla jo kymmenenkin vuotta. Olen jo yli 60 vuotias ja siis seulontojen piirissä. Näissä mammografioissa ei huomattu mitään, vaikka edellisestä oli vain 10 kk. Olin tästä aika katkera, mutta lääkäri kertoi minulle, että rintasyövistä jopa 10% ei näy mammografiassa joko syöpätyypin tai rintojen rakenteen vuoksi.

Mielestäni rintasyöpätiedotuksessa kerrotaan liian vähän siitä, että kyhmy voi olla todella vaikea havaita tunnustelemalla eikä se aina näy mammografiassakaan. Etenkin jos suvussa on rintasyöpää kannattaisi rinnat tutkituttaa säännöllisesti myös ultraäänellä.

Minulle kävi kuitenkin hyvin. Syöpä leikattiin ja sain rankat hoidot eikä siitä sen koommin ole kuulunut mitään.

Kaikkea parasta myös sinulle!
Lemak | 15.1.2011 klo 13:43:54