Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Mammografian jälkeen...

Ikävää, että olet yksin ollessassi joutunut pohtimaan tätä, sillä toimenpiteiden ja tulosten odotus on se kaikkein vaikein vaihe. Eli mitä Sinulle nyt seuraavaksi tapahtuu, niin vajaan kolmen viikon päästä otetaan ultraäänikuvat ja paksuneulanäyte - tai ainakin toivon, että se olisi juuri se, varmemman tuloksen saamiseksi. Neulanäytteen tulokset saat noin viikon sisällä, ja sen jälkeen sitten tiedät, tuleeko leikkausta ja hoitoja.

Joskus tuloksia saa ripeästikin. Minulla esim. paksuneulanäytteet tutkittiin jo vuorokauden sisällä, kun oli jo selvää, että tauti oli ehtinyt levitä imusolmukkeisiin. Viikon kuluttua näytteiden otosta minut oli jo leikattu ja rinta sekä imusolmukkeet poistettu - mikä oli todella ripeää toimintaa.

Minulla lapset olivat silloin 4- ja 6-vuotiaat, ja esikoisen aloittaessa koulun kävin jo sytostaattihoidoissa. Juuri viime keväällä muistelin, miten raskasta oli noutaa poikaa koulusta ja millaiselta tuntui kävellä ylämäkeen hänen kanssaan. Nyt siitä on kulunut jo yli 5 vuotta aikaa, olen ns. terve enkä enää kärsi hoitojen aiheuttamista sivuoireista. Henki kulkee ja kävelen riuskasti kyseisen mäen hengästymättä loppuun. Elämä on normaalia ja poika menossa yläkouluun. Kuopuskin sanoi viime kesänä, että "Kuule äiti, silloin kun sinä sairastit, minä en pelännyt. Syöpiä on monenlaisia ja Sinä äiti paranit."

Itse asiassa, ei minullakaan mikään kaksinen ennuste ollut, mutta syövän hoidot ovat nykyään kehittyneitä, ja ihmiset elävät syövän jälkeenkin pitkään terveinä ennen kuin taas sairastuvat - eikä tauti silloin välttämättä ole syöpä.

Joten päivä kerrallaan, asia kerrallaan, se on minun ohjeeni. Välillä uskoa ja luottamusta elämän kannattelevuuteen koetellaan, mutta Sinullakin on elämää vielä edessäsi nuo ihanat lapset rinnallasi.

Toivon Sinulle kaikkea hyvää, ja kirjoittelehan tuntemuksistasi, sitä mukaa kun tilanne jäsentyy. Kyllä se mieskin kartalle pääsee pikku hiljaa.

Halauksin
Karhutar | 2.12.2012 klo 13:15:47