Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Turhia huoliako?

Melanoomasta kävin lukemassa näiltä tänään löytämiltäni sivuilta.
Itselleni tuli ensin yht´äkkiä 2v. sitten todella kova kutina, siihen tuli näppylä, joka kadottuaan muodosti tumman läikän. Sitä seurailin, tuli toinen ihan viereen oikeastaan päälle, hieman vaaleampi, nyt siinä on alkuperäinen tummana pisteenä keskellä ja vaaleanruskeana reunukset ja muodoltaan muistuttaa lähinnä ufoa. Koholla se ei sen koommin ole ollut, kun kutiava näppylä katosi. Tämä on rintojen välisellä alueella enemmän oikealla alhaalla.

Sen sijaan yli 10v sitten nänniini saamani kova valkoinen näppylä kutiaa nykyisin ihan hirveästi välillä. Samankokoisena pysynyt. En noteeraa sitä muulloin kuin kutistessa, jolloin olen tulla hulluksi, koska siihen ei auta hydrokortison tms.

Puolivuotta sitten tuli vasempaan kylkeen samoin ensin todella kova kutina ilman mitään erityistä ärsytystä, parin päivän päästä hävisi kutina ja patti, tehden samaiseen kohtaan taas ruskehtavan läikän, joka puolestaan oli ensin tummempi ja nyt vaaleampi. Nykyisin saadessani selkääni hervottoman kutinan, tarkistutan mieheltäni onko näppyjä ja minkä värisiä. Pitää kai minua ihan hoopona.

Niin että ONKO TEILLÄ NE TÄPLÄT NÄPPYLÄLLÄ VAI VAIN IHON TASALLA OLEVIA? En löytänyt siihen mitään selvennystä sivuilta.
Tänään tuli yht´äkkiä reiteen samalla tavalla aivan hirveä kutina ja etusormen kynnen kokoinen kunnon iso paukama, ihan kuin olisi ollut vesikello, vaikkei ollut. Näitä kutiavia kohtia tulee ihoon nykyisin milloin mihinkin, osaan tulee läikkä osaan ei. Reisi ei edes koskenut yhtään mihinkään, ei ollut edes kangasta kosketuksessa silloin. Muuten olisin laittanut sen vaikka allergian piikkiin. Vaikkei minulla ihottumia ole muulloin kuin auringosta.

12-v:na minulta leikattiin hyvänlaatuinen kasvain kitalaesta. Nuorena aikuisena leikattiin hyvänlaatuiseksi osoittaunut kysta munasarjoista. Ja noin 4v sitten päänsäryistä ja muistamattomuudestani huolestuneena kävin kallokuvauksessa, jossa todettiin käpylisäkkeen vieressä nesterakkula. Sain kolmiosärkylääkkeitä kuurin ja tarvittaessa otettavaksi, yht. 800 kpl. Ja ohjeen etten saa hermoilla ja elettävä rauhallisesti. Pyrin olemaan ilman lääkkeitä niin paljon kuin pystyn. Fyysisesti olen rapakunnossa, kiitos kohta vuoden jalkapohjakipuilun, välillä en pääse edes kävelemään. Olen 44v.
Keskityn vain hoitamaan poikaani ja autellen hänen selviämistään koulukuvioista. Joista syistä menetän vähän väliä hermoni totaalisesti, ja saan armottoman päänsäryn.

Pitääkö käydä tarkistuttamassa? Ja mitä?
Entä jos aloitan yksityiseltä, onko mahdollisuus päästä jatkossa kunnalliseen? Täällä terv.keskuspalvelut todella kiven alla, jos varaan tavallisen lääkäriajan, niin pääsen parin kolmen kuukauden kuluttua vasta. Taloudellisesti olen tosi ahtaalla, näin uusperheellisenä työttömänä.

Suvussani äidiltä leikattu 40v:na kohtu pois pakosti, tätini kuoli aivohalvaukseen, toinen aivokasvaimeen, serkkuni meni lääkäriin ihan jonkun muun takia ja häneltä leikattiin lonkasta joku juttu johon tuli arpeutumaton haava, johon lopulta kuoli. Kammoan lääkäreitä. Menen vasta kun ihan pakko.
Monnitar | 17.9.2007 klo 03:00:16
  • Turhia huoliako?Monnitar
    17.9.2007 klo 03:00