Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: 27.v kalkkeutumia rinnoissa,rasvoittuneita imusolmukkeita??:(

Hei!Omasta tautihistoriastani päätellen uskoisin sinullakin olevan mastopatian eli maitorauhasen rakkulataudin. Rintarauhanen on myhkyläinen, josta on vaikea itsetutkinnalla löytää poikkeavaa. Hyvänlaatuisia kystia ilmenee silloin tällöin. Mastopatiaa sairastaa muistaakseni joka kymmenes nainen Suomessa. Mastopaattisuusasteikko voi olla 1-4. Minulla tuo luku on kolmonen.

Rintasyöpä voi puolestaan kuulemani mukaan olla kovahko nappula, joka tuntuu siis ikäänkuin "kivenä taikinassa" tai sitten se on rakenteeltaan juosteinen.

Minulla on löydetty samantyyppinen benigni eli hyvänlaatuinen kysta, jossa on pohjalla kalkkeumia kuin sinullakin. Itselläni tuota kutsutaan adenoosimuutokseksi. Epikriisiä en ole itselleni saanut, joten tarkalleen ottaen en vielä tiedä mitä tuo minun tapauksessani tarkoittaa.

Joskus itse kysta on hyvänlaatuinen, mutta ympäröivässä kudoksessa
onkin pahanlaatuinen muutos. Tällä en halua suinkaan pelotella sinua, sillä suuren todennäköisyyden mukaan sinulla ei ole syytä huoleen.
Minulla puolestaan on hieman eri tilanne, sillä takanani on pari vuotta sitten sairastettu munasarjasyöpä, jonka johdosta halutaan tarkistaa leikkauksella tilanne. Kirurgi vielä korosti, että yleensä näitä ei leikata.

Rintoja ja kainaloita kannattaa silti yrittää mastopatiasta huolimatta itse tutkia säännöllisesti ja käydä mammossa. Aikoinaan minulle suositeltiin mastopatian takia käyntiä mammossa viiden vuoden välein. Viisikymppisestä mammografiat kuvataan kaikilla kahden vuoden välein. Hyvää jatkoa sinulle!

räpsy | 12.11.2010 klo 08:17:48