Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: 16-vuotiaalla rintasyöpä?

Hei 6947

Kysyt hyvän kysymyksen, koska rintojen kehitys ja muuttuminen jatkuu naisen koko elämän ajan, ja se että seuraat näitä muutoksia on avain siihen että syöpä löytyy ajoissa. Sinun tapauksessasi, rintojen kipu voi liittyä juuri rintojen kasvamiseen ja kuukautiskiertoon, ja ne erilaiset herneet, joita rinnoissasi tunnet, ovat kehittyvää rauhaskudosta.

Kannattaa kuitenkin olla varuillaan. Jos toinen rinta on pysyvästi erilainen kuin toinen, silloin säännölliset ultraääni- ja mammografiakäynnit voi aloittaa heti, kun lasten imetys on ohi. Imetyksen jälkeen rinta nimittäin on ns. tyhjä, ja kaikki oikeasti epäilyttävä tuntuu/näkyy silloin varmasti.

Oma tarinani on sellainen, että minulla oli kiinteät ja kauniit rinnat, joskin oikea oli hiukan pienempi ja kiinteämpi kuin vasen. Jo ihan nuorena tyttönä - sinun iässäsi - ihmettelin, miten rinta voikin olla niin kova, mutta se oli minun rintani ja aina ollut sellainen, heti kun se oli alkanut nostaa nuppunsa.

Vuodet kuluivat. Opin huomaamaan, miten rinnat kasvoivat ja kivistivät aina kuukautisten lähestyessä; iloitsin siitä, miten kuppikoko kasvoi, kun siirryin käyttämään ehkäisypillereitä. Ja siitäkin iloitsin, että rinnat olivat niin kiinteät vielä kolmikymppisenä.

Lapsia aloin saada vasta 35-vuotiaana. Ennen sitä oli ollut keskenmenoja ja erilaisia hormonaalisia hoitoja. Kuopusta synnyttäessäni olin 38-vuotias, ja imetin häntä 10 kk onnensekaisin tuntein. Sen iloisempi rinnoistani en ole ollut koskaan, vaikka niistä tulikin sellaiset pehmeät ja roikkuvat leilit. Ensimmäistä kertaa olin helpottunut, en tuntenut rinnoissani enää mitään herneitä, mutta kuopuksen täyttäessä 5 vuotta tummia pilviä alkoi kertyä taivaalle. Rinta alkoi tuntua taas kovalle ja oli kipeä aamuisin ylösnoustessa.

Ensimmäinen käynti gynekologilla rintaa näyttämässä ei tuottanut tulosta. "Tämä on hormonaalista, en löydä täältä mitään erityistä," sanoi kokenut mieslääkäri. Puoli vuotta myöhemmin rinnassa oli kipuja, ja silloin naislääkäri sanoi: "Minusta nuo näyttävät ihan samanlaisilta." "No näyttävät, joo," vastasin, "Mutta tulepa koettelemaan, että saan sen lähetteen mammografiaan." Ja lähetteen todella sain.

Mammografian jälkeen pääsin paksuneulanäytteeseen, ja meni vain viikko, niin koko rinta kainalon kaikkia imusolmukkeita myöten oli poistettu, ja papereissa luki "paikallisesti laajalle levinnyt mammakarsinooma". Olin 42-vuotias, ja rintasyöpä potilaaksi nuori, joten vuosikymmeniä kului, ennen kuin paha pelko osoittautui todeksi.

Toisin sanoen, rohkaisen sinua jatkamaan rintojesi tarkkailua, ja hakeutumaan tutkimuksiin heti, kun joku muutoksista ottaa selkeän kasvupyrähdyksen, ilman että olisit raskaana tai ns. kasvuiässä kuten nyt. Kaikkea hyvää Sinulle ja ihanaa elämää!

T. Karhutar
Karhutar | 15.3.2008 klo 10:24:30