Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Onkohan minulla syöpä?
Kivut ylävatsan alueella ja kohonnut bilirubiini
Olen 20-vuotias poika. Kävin verikokeissa, ja siellä ilmeni, että kaikki muut maksa-arvot olivat OK, mutta bilirubiini on koholla, arvo on 35, ja sen lisäksi ilmeni kilpirauhasen vajaatoiminta.Jo ennen tätä minulla on ollut lieviä ja epämääräisiä vatsakipuja viikon-parin ajan, mutta nyt viikonlopun aikana ne ovat voimistuneet, kipu kohdistuu ylävatsan alueelle, pääsääntöisesti vasemman kylkikaaren alle, mutta viime aikoina kipua on esiintynyt myös oikean kylkikaaren alla ja pallean kohdalla tuntuu painemaista kipua. Silmissä ja ihossa oli vielä eilen havaittavissa lievää keltaisuutta, mutta mielestäni tuo on vähentynyt tai jopa poistunut kokonaan nyt tätä kirjoittaessa. Lisäksi huomasin, että ulosteissa oli runsaasti kellertävää mönjää(bilirubiinia?). Ulosteiden väri on kuitenkin pysynyt säännöllisesti vaaleanruskeana tai ruskeana, ja eilen illalla niiden mukana tuli valkoista höttöä, joka kellui. Tänään aamulla tuotoksissa ei kuitenkaan ollut havaittavissa mitään erikoista, vain että ne olivat vaaleanruskeita. Virtsassa ei ole havaittavissa mitään poikkeavuuksia.
En tiedä johtuuko se psykologisesta vai fyysisestä puolesta, mutta olo on jokseenkin voimaton, eikä ruokahaluakaan tunnu oikein olevan. Viime yönä en oikein saanut unta vatsakipujen takia, mutta edeltävinä öinä olen nukkunut jopa 10-12 tuntia, ja silti päivällä on väsyttänyt. Sapuska menee alas, mutta syöminen tuntuu enemmän työltä. Tuntuu, että jopa veden juominen saa aikaan närästystä.
Olen tutkinut asiaa itse ja menossa lääkäriin vielä asian suhteen. Oireet tuollaisenaan sopivat melkein mihin tahansa enemmän tai vähemmän vakavaan ruoansulatuselmistön toiminnan häiriöön, joten asia pitää tutkia perin pohjin. Toisaalta, jos kyse on jostakin erityisen vakavasta, kuten haiman tai muun vastaavan elimen kasvaimesta, diagnoosi on ihan yhdentekevä, koska se olisi kuolemantuomio 1-5v sisään.
Optimistisesti olen nyt kuitenkin kartoittanut tilannetta etupäässä suhteellisen nuoren ikäni puolesta siirtäen syövän vaihtoehtoa matalammalle prioriteetille, koska en esim. polta tai juo alkoholia ollenkaan tai käytä mitään lääkkeitä. Julkinen puoli vain on välillä toivottoman hidas hoitamaan näitä asioita, ja kaikkein pisimmältä minusta tuntuu epätietoisena odottamisen aika.
- Kivut ylävatsan alueella ja kohonnut bilirubiiniKRMO