Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Mahatähystyksistä

Tervehdys,

Minulta leikattiin mahasyöpä toissasyksynä. Mahalaukusta jäi pieni osa. Syöpä ei ainakaan vielä ole lähtenyt uusiutumaan. Muutoinkin paino on palautunut täysin ja syön normaaleita annoksia. Yleiskunto on myös yhtä hyvä kuin ennen leikkausta.

Keskustelin lääkärin kanssa mahasyöpäasiasta. Hän kertoi, että Japanilaisten tutkimusten mukaan mahasyöpä alkaa piilevänä ja on n. 4 vuotta piilossa kasvattaen verisuonistoa ym. taustasysteemiä. Sen jälkeen se vasta tulee esille ja on löydettävissä.

Esimerkiksi minulla oli vatsakipuja parin vuoden aikana ja lopulta maha tähystettiin. Löytyi näkyvä mahahaava, mutta ei näkyvää mahasyöpää. Sen sijaan tähystäjän ottamista kudosnäytteistä yhdestä löytyi syöpäkudosta. Lääkäri arvioi, että minulla olisi mahasyöpä alkanut ehkä n. 5 vuotta aiemmin. Minulta löytyi helikobakteeri, joka lienee mahahaavan syynä. Ja näiden jälkeen sitten on käynnistynyt mahasyöpä jotenkin.

Helikobakteeri kannattaa testauttaa, mikäli kuuluu jonkinlaiseen riskiryhmään. Se voidaan häätää antibiooteilla.

Mahasyövässä ei ole selkeitä ennakoivia oireita. Siksi se on niin harmillinen.

Kaitsu
KH | 13.4.2009 klo 22:56:37