Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Onkohan minulla syöpä?
saarnaa ja keuhkoilua!
Heippa!Minulla on neljästi leikattu sarkooman etäpesäke keuhkoista. Haittavaikutuksena on tullut keuhkoahtaumataudin kaltaisia oireita, mutta ahtaumatautia en sairasta. Noh, tämän oman ahtauman kautta tullut tutustuttua tupakan aiheuttamiin sairauksiin.
Ihminen huomaa hengityksessä ahdistusta vasta kun noin puolet keuhkojen kapasiteetista on menetetty. Minulla keuhkokapasiteetti on 56% ja sen todella huomaa. On ikävää kun lonkkavikaiset mummot kipittävät ylämäessä ohi... Se sattuu itsetuntoon pahasti. :( Iän myötä keuhkojen kapasiteetti laskee, mutta ei lainkaan näin dramaattisesti. Jos keuhkojen kapasiteetti on laskenut puoleen syövän takia niin silloin puolet keuhkoista on syövän vallassa. Ja kun syöpä kasvaa exponentiaalisesti niin... Ehkä kannattaisi juosta lääkäriin?
Keuhkoissa ei ole tuntosoluja, joten syöpä usein pääsee leviämään laajalle ennenkuin se huomataan. Ensimmäiset oireet ovat hengenahdistus, jotka usein ajatellaan olevan vain huonoa kuntoa. Oireena voi olla myös pitkittynyt flunssa. Usein keuhkosyöpä on levinnyt keuhkoissa niin "tasaisesti", ettei leikkaushoito ole mahdollinen.
En tiedä tupakoitko, mutta keuhkosyöpä on tosi harvinainen ihmisillä jotka eivät tupakoi eivätkä altistu tupakan savulle.
Keuhkoahtaumatauti on ehkä jopa pahempi vitsaus kuin syöpä. Se myös alkaa hengenahdistuksena ja sitä usein hoidetaan astmana. Tupakoinnin lopetus hidastaa taudin etenemistä, mutta parantavaa hoitoa ei ole.
Ongelman myös molemmissa taudeissa on se kun tauti tulee hiljalleen hiipien. Kunto huononeen niin hitaasti, ettei sitä itse huomaa. En usko että lääkärissä käynti on turhaa jos vain vähänkään epäilet olevasi sairas.
- keuhkosyöpäpshh
- Re: keuhkosyöpäavec
- Ylläpito muistuttaaYlläpito
- Re: keuhkosyöpäneighbour
- Re: keuhkosyöpärapsi
- saarnaa ja keuhkoilua!rapsi
- Re: saarnaa ja keuhkoilua!Elviira