Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Apuja lapsen leukemiaa koskien!

Hei kahden lapsen äiti

Pieni verenkuva ei ole riittävä leukemian todentamiseen, mutta sen perusteella, mitä nyt olet kuvaillut, ei oikein vaikuta siltä että lapsesi sairastaisi leukemiaa. Ihan tavallinen virustartuntakin voi olla useita viikkoja oireeton, ja tekeentyessään laskea valkosolut viitearvojen alarajoille tai jopa allekin. Se on ihan normaali ilmiö, mutta on hyvä että asiaa verikokeilla seurataan.

Oletko huomannut, että tyttösi olisi valitellut suun kipeyttä? Suu on usein varsin lahjomaton paljastamaan, ovatko valkosolut alhaalla, ja ilman mitään muita oireita pystyn melkeinpä kieltäni tutkimalla päättelemään, onko minulle tulossa jokin virusinfektio tulossa päälle vaiko ei. Kielen punoittaminen on usein ensimmäinen merkki, ja lapsiin varsinkin iskee sammas, jos infektio jostakin syystä pitkittyy. Minulle taas ilmestyy karttakieli, kun olen sitä tyyppiä.

Usein virukset poistuvat elimistöstä muita merkkejä jättämättä, joten toivotaan että tyttäresikin leukosyytit palautuvat muutaman viikon sisällä normaalille tasolle. Testitulosten kysymistä ei myöskään kannata pelätä, sillä usein tutkimuksia tehdään vain asioiden varmistamiseksi ja vaihtoehtojen poissulkemiseksi. Lasten leukosyyttien viitearvoja voit tutkia esim. täältä:

http://www.huslab.fi/ohjekirja/2475.html

T. Karhutar
Karhutar | 19.2.2010 klo 11:10:01