Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Onkohan minulla syöpä?
Re: Tietääkö kukaan?
Hei!Jos sinulla on ollut pitkään kuukautiset poissa, niin voin hyvin kuvitella, miten munasarjoja kivistää - olen nimittäin kärsinyt monirakkulaisista munasarjoista joskus itsekin. Tässä vaiheessa en kuitenkaan lähtisi epäilemään _mitään_ syöpää, vaan nyt kannattaisi tutkia, olisivatko kipusi myös endometrioosin oireita. Se voidaan hoitaa laparoskopiassa pois, ja näin olisi yksi lapsettomuuden ja kivun aiheuttaja vähemmän.
Voisit myös kokeilla, olisiko dieetistä apua tasapainottamaan hormonitoimintaasi, eli vaihtamalla valkoiset sokerit, riisit ja jauhot täysjyväviljatuotteisiin, vihanneksiin ja hedelmiin, saatat huomata että olosi parempi ja painokin alkaa tippua. Ja jos tämä ei auta, niin lisää liikuntaa ja erityisesti lihasvoimaharjoittelun osuutta siinä: aktiiviset, isot lihakset auttaavat tasaamaan hormonitoiminnan epäedullisia heilahteluja. Lihasten kasvattamiseen tarvitset myös proteiineja, joiden suositeltavia lähteitä ovat pavut, valkea liha, kala, munat ja maitotuotteet. Myös juoksevat rasvat, erityisesti rypsi- ja oliiviöljy voitelevat niveliä ja auttavat ylläpitämään edullisia veren kolesteroliarvoja. Mutta punaista lihaa ja kovetettuja kasvirasvoja yritä mahdollisuuksiesi mukaan välttää!
Minulla oli aikanaan pitkä marssi monirakkulaisten munasarjojen aiheuttamien ongelmien parissa, ja vaikka myöhemmin sairastuinkin rintasyöpään, en näe muuta yhteyttä näiden asioiden välillä, muuta kuin että minun kannattaa huolehtia riittävästä liikunnasta ja oikeanlaisesta ravinnosta (lue: hiilihydraateista), ettei elimistössä ole liikaa sokeria tai insuliinia solujen aineenvaihduntaa sekoittamassa. Myös riittävä uni on tärkeää, sillä lyhyt yöuni voi sekin sekoittaa hormonitoiminnan täysin.
Ole kuitenkin armollinen itsellesi, äläkä ota stressiä asioista, joihin et voi vaikuttaa. Elämällä on taipumus järjestyä ja uskon, että tämä monirakkulaepisodi on vain pieni vaihe sinun elämässäsi.
T. Karhutar
- Tietääkö kukaan?empsuli
- Re: Tietääkö kukaan?Karhutar
- Re: Tietääkö kukaan?empsuli