Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Turpoamista joka puolelta, imusolmukkeita ja kurkkukipua ja ihmeellisiä oireita

Hei

Todella kiitollinen olisin, jos joku osaisi kertoa kuulostavatko nämä oireet tutuilta eli syövän oireilta ja minkä syövän.

Marraskuussa kainaloissani tuntui ihan aavistus turvotusta ja ihmettelin myös, että rinnat oli arantuntuiset ja ehkä tavallista isommat. Halusin mammografiaan, mut siellä suostuttiin vain ultraamaan, koska olin jo maaliskuuussa ollut mammossa. Ei kuulema mitään ihmeempää, ilmeisesti kuitenkin mastopatiaa. Ei turvonneita imusolmukkeita missään.

Tammikuun alussa tuli hirveä kurkkukipu, tunne kuin koko kurkku ja nielu hapolla syövytetty. Tosin välillä vatsahappoja ilmeisesti suussa. EI nuhaa eikä yskää, eikä turvotusta missään. Ei kuumetta, kuten ei ole ollut ollenkaan, minulle ei kuume yleensäkään nouse. Kun röyhtäisen, kurkkukipu katoaa 10 sekunniksi, sitten taas takaisin.

Helmikuun 6. sit herättyäni löysin oikealta kaulastani sivulta tai vähän taempaa patin ja siitä oli paksu turvonnut alue kaulan eteen asti. Seuraavan yönä turvotus kaulalta hävinnyt, mutta nystyrä jäljellä. Nystyrä on ollut välillä ihan kova ja välillä pehmeä ja matala ja välillä sitä ei löydy ollenkaan. Kuitenkin kainalokuoppien alapuoli, ei siis kainalokuopat, olivat aivan turvoksissa. Sain viikon antibioottikuurin, ei tehonnut.

Sitten söin 40 mg kortisonia laskevin annoksin tän kuun alkuun asti. Kävin kurkkuspesialistilla heti alkuaikoina, mut just silloin kaulan nystyrästä ei tietokaan eikä kurkussa näkynyt mitään eikä turvotuksista. Kurkkukipua silti. Kävin myös mammografiassa ja siellä ei näkynyt mitään huolestuttavaaa kuulema myöskään.Olo koko syksyn on ollut täysin vetämätön, kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet sopisivat olotilaan, en hikoile, lihonut 13 kg syksystä ja aivan tajuton väsymys. Töihin lähtenyt välillä itkua tehden ja nukun vaan...

Kortisoonista huolimatta turposin välillä joka puolelta, mut varsinkin juuri kaulalta, välillä rinnasta ja selästä sekä varsinkin käsivarsista ja kyljistä. Myöskin jaloissa tuntuu turpoamista pahimpina päivinä. Kortisonihan aiheuttaa turvotusta, mutta turpoilin jo ennen kuuria ja nyt myös kuurin loputtua.

Kaula on kuitenkin pahin, kun se ultrattiin, leukaperistä löydettiin 1.5 cm imusolmukkeet, mutta alkuperäisestä patista, joka nyt on taas muutaman viikon terhakkaasti tuntuvissa, ei näkynyt ultrassa jälkeäkään. KUn anelin, suostuivat ultrassa ottamaan vain yhden neulanäytteen ja sekin epäonnistui...
Leuka kuitenkin ollut välillä aivan turvoksissa, siis korvantaukset, leuan sivut alhaalta ja edestä alhaalta. Kasvot ihan pöhöttyneet ja posket turvoksissa... Minulla on ollut mononukleoosi eli rauhaskuume, joten sitä ei pitäisi olla eikä se kai turvota näin koko kroppaa.

Kilpirauhaskokeet normaalit ja ultrassa kilpirauhanen normaali.
Kuitenkin kaulani turposi nyt joitakin viikkoja sitten nimenomaan kilpirauhasen kohdalta kaulaa ylös sivulle ja sitten toiselle puolelle. Välillä turvotus hävisi, mutta nyt kaulalla edessä on alhaalla koko kaulan leveydeltä 2-3 cm korkuinen pysyvästi turvonnut alue, joka joinakin päivinä turpoaa entisestään ja kuristaa. Verikokeet on olleet koko ajan normaalit, myös leukosyytit. Kävin myös keuhkoröntgenissä, kun sanoin, että välillä joinakin päivinä tuntuu, että keuhkojen tilavuus ei ole tavallinen, mutta siinä ei näkynyt mitään. Kilpirauhassyöpäkoe (siis vain verikoe) oli negatiivinen.
Varsinkin kaula on arka, kun iho turpoaa, tuntuu sitä painellessa, että se olis sisältä jotenkin ihan piikkisen tuntuinen. Iho muutenkin tavallista kosketusarempi ja ollut myös aivan pientä ihottumaa leuassa ja selässä, sitä minulla ei ole ennen ikinä ollut.

Kuten huomaatte oireita riittää, toivottavasti jaksoitte lukea tähän asti. Toivon niin, että joku vastaisi kuulostaako tutulta. Olen rampannut lääkärissä eikä siellä ole osattu sanoa oikein mitään. Viime viikolla kävin yksityisellä sisätautilääkärillä ja hän laittoi lähetteen sairaalaan tutkimuksiin, sitä kutsua siis nyt odotellaan. Toivottavasti siellä törmään lääkäriin, joka haluaa tutkia kaikki testit yhdellä kertaa, niin kuin yksityinen sisätautilääkäri meinasi.
Mennyt jo kuukausia aikaa ja verikokeita lukuunottamatta ollaan testeissä melkeinpä alkumetreillä, huoh.

Kiitos etukäteen!
turvotus | 13.4.2007 klo 09:06:24