Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Re: Saatto hoito

Suolistosyöpää sairastavan äitini tila huononi joulukuun lopulla. Kotona alkoi käydä ateriapalvelu ja kotisairaanhoito. Jo varhaisessa vaiheessa kotisairaanhoidon vastaava hoitaja alakoi puhua minulle saattohoidosta ja sen vaihtoehdoista. Esimerkiksi että potilas voisi olla aivan loppuun asti myös kotona.

Minua järkytti se, että hoitaja korosti sitä, miten saattohoidon alkaminen pitää tehdä selväksi potilaalle. Se tuntui ihan kamalalle! Jos kuolet onnettomuudessa tai sairaskohtaukseen, ei tälläistä tietoa tarvitse ottaa vastaan. Tuli mieleen, että vain murhaaja voi sanoa uhrille: "Kohta sinä kuolet"... Tiedän, että äitini pelkää kuolemaa, eikä ole sitä halunnut ajatella etukäteen. Elämänpäiviä riittää etukäteen niin pitkään kuin riittää... Päätin, että omaisena kiellän tuon "potilaan oikeuden" toteuttamisen, äitini vuoteen vierellä ei puhuta saattohoidosta ja kuolemasta.

Huomenna tulee kaksi viikkoa kun äitini saattohoito alkoi terveyskeskusken vuodeosastolla. Siellä omahoitaja ymmärsi hyvin, kun kerroin ajatuksiani ja mielipiteiäni. Olen siitä kiitollinen.

Tuli mieleen, että ehkä sinun äitisi on aikanaan kieltänyt omasta tilastaan tiedottamisen sukulaisille, edes tyttärelle? Näin voi tehdä ja silloin lääkäri ei voi tätä potilaaleen antamaa lupausta rikkoa. Ehkä äitisi halusi suojella sinua, keventää taakkaasi.
Rantamaikki | 26.1.2009 klo 10:24:24