Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Saattohoito
Re: Kotisaattohoito
HeiIkävä kuulla tilanteestanne. Minä menetin mieheni, hänen ollessa 41-vuotias, vatsasyöpään. Leikkauksessa todettiin, ettei mitään ollut tehtävissä. Sen jälkeen tehtiin 1 kerta solumyrkkyhoitoa. Pian mieheni tila heikkeni ja hän joutui taas sairaalaan. Siellä (keskussairaalassa) alettiin puhumaan, että haluaisimme molemmat, että mieheni tulisi kotiin. Hoitava lääkäri sanoi hänelle: " Mene päiväksi kotiin, tule yöksi takaisin, jos on tarvetta". Mieheni ole lastemme ja minun kanssani kotonamme vielä yhteensä 2,5 kuukautta, kunnes kuolema voitti ja hän menehtyi kodissamme.
Meille ei tehty mitään päätöstä hoidon suhteen. Järjestin sairaalan kanssa yhteistyössä niin, että kotisairaanhoito tuli aamulla ja illalla ja laittoi suonensisäiset lääkkeet ja teki esim. ravintoletkujen ja kipupumpun letkujen vaihdot. Mieheni oli ravintotiputuksessa öisin, päivisin hän liikkui kipupumpun kanssa miten halusi.
Terveyskeskuslääkäri kävi kerran meillä kotona, hän kuunteli keuhkot ja voivotteli tapahtunutta. Paras apu (tietysti kotisairaanhoito teki myös paljon hyvää) tuli syöpäyhdistyksen tukihenkilöltä. Hän kävi meillä aluksi harvemmin, lopuksi monta kertaa viikossa.
Mieheni jutteli hänen kanssaan välillä kahdestaan, välillä oli itse mukana. Hain myös omaishoidon tukea muutamaksi kuukaudeksi. Olin tuolloin kesälomalla ja jatkoin muutamia viikkoja sairauslomalla.
Parasta kuitenkin EHDOTTOMASTI oli se, että meillä vallitsi kotona rauhallinen, kiireetön ilmapiiri, elimme tavallista elämään, niin kuin se vain oli mahdollista. Meillä kävi vieraita, jotka ihmettelivät minulle myöhemmin, että miten voisi olla niin, että ei olisi edes huomannut mieheni sairastavan kuolemaan päättyvää sairautta, kun meillä oli niin rauhallista ja mukavaa.
Itse tein kaikkeni, jotta mieheni olisi voinut kohdata kuolemansa niin hyvin kuin mahdollista.
Toivon sinulle voimia tulevaan, onneksi elämä ja tilanne antavat niitä, panosta yhteiseen aikaanne, muu on toisarvoista.
t Marathon
- Kotisaattohoitokäpy
- Re: KotisaattohoitoIskän tyttö
- Re: Kotisaattohoitohanna1
- Re: Kotisaattohoitohanna1
- Re: Kotisaattohoitomarathon