Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Syöpä ja elämänkatsomus
Re: Uskomuksia
Olen samaa mieltä tästä luonnon eheyttävästä voimasta. Henkilökohtaisesti olen oppinut myös nauttimaan satunnaisista kirkoista käynneistä. Mielestäni nykyihmisen elämässä voisi olla enemmän parantavia hengellisiä rituaaleeja, joita myös kirkko edustaa. Välillä epäilen, että tämä vanhahtava hurskahteleva kieli turhaan karkoittaa ihmisiä pois kirkosta, sillä harva kyseenalaistaa evankeliumin keskeisintä viestiä eli rakkautta ja suvaitsevaisuutta. Synti, helvetti, perisynti, saatana, jne. sanat sisältänevät sävyjä, jotka saattavat karkoittaa ihmisiä hyvän asian ääreltä. Välillä olen miettinyt, että pitäisikö raamattu kääntää joskus nykyNYKYkielelle...:). Karkoittajia lienevät myös fundamentalistiset kritinuskon edustajat, jotka huolehtivat ahkerammin naapureiden taivaspaikoistaan kuin omistaan (esim. homofobikot). Onko nykyihmisen ahdistus osittain peräisin hengellisestä tyhjiöstä, jota yritetään täyttää erilaisin korvikemenetelmin (esim. addiktiot? materialistiset tarpeet?).Eli kannatan tällaista omaehtoista itsenäistä kristillistä itsetutkiskelua ja ajatusten sisäistämistä omaan henkilökohtaisiin elämänkäytäntöihin. Ainakin omalla kohdalla tällaisen ihmisen kohtaaminen vaikutti keskeisesti omaan käsitykseeni kristtillisyydestä. Jos joku olisi yrittänyt minua "käännyttää", siitä ei varmasti olisi tullut yhtään mitään.
Omasta henkilökohtaisesta uskostani olen ammentanut voimaa myös tämän oman sairauteni kohtaamiseen. Annan virran kuljettaa eli olen antanut elämäni Herran haltuun... oppinut, että kaikkia asioita elämässä ei voi hallita ja pakottaa omalla tahdolla menemään haluamaansa suuntaan. Toki tämä ei tarkoita sitä, että ihminen lakkaisi toimimasta aktiivisesti omaa terveyttä edistävällä tavalla. Hiljaisesti yritän opetella tyytymään (ei aina ilman itkua)siihen, mitä elämä antaa. Ja nyt pienetkin asiat näyttävät kauniimmilta ja merkitykellisemmiltä kuin aikaisemmin. Kaksi viikkoa sitten kävin poimimassa karpaloita Kuhmon perukoilta. Välillä tuli rakeita niskaan, mutta kuinka nautinnolliselta tämä suoretki tuntuikaan! Kymmenen vuotta sitten en olisi ikinä voinut kuvitellekaan, että jonakin päivänä näytin täysin siemauksin marjastamisesta. Sielu vetää maaseudulle... pois tästä oravanpyörästä.
- UskomuksiaMonnitar
- Re: Uskomuksiaveera
- Re: UskomuksiaHempukka
- Re: Uskomuksiaveera
- Re: UskomuksiaHempukka
- Re: Uskomuksiaidunen
- Re: UskomuksiaTigerlily
- Re: Uskomuksiamarjuska
- Re: Uskomuksiamuukalainen
- Re: UskomuksiaUltramariini