Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: Polysytemia vera?
Hei,elämää on PV:n kanssakin, ei maailma siihen kaadu. Siitä tulee kanssakulkija, jonka kanssa on kuljettava. Itselläni todettiin 52½-vuotiaana pv kesällä 2003. Vanhoista verikoe- tuloksista näkyi, että jo kesällä 2000 Hkr oli kirkkaasti yli raja-arvojen, mutta kun tauti on harvinainen, niin pääsi työterveyslääkäriltäkin ohi. Nyt tosin olen joutumassa lääkitykselle, hydroksiurea-pohjainen tod.näköisesti. Olen selvinnyt tähän asti pelkillä venesektioilla eli verta otetaan pois, minulla ½ pussia (n. 250g) kerrallaan. Minulla on tähän asti ollut onni, että vain Hkr on ollut nouseva, muut veriarvot ovat olleet aika kohdallaan. Muuten tautiin kuuluu normaali elämä, olen töissä kokoaikaisesti jne. Rankimpina kausina olen ollut viikon tai pari väsymyksen takia sairaslomalla huilaamassa. Mulla on ollut hyvin pitkäaikainen sama työterveyslääkäri - yli 20 v, joten hän tuntee minut tosi hyvin ja on tiennyt missä mennään. Siis summa summarum: Ensin veriarvot venesektioilla laitetaan kohdalleen, sitten käydään verikokeissa ja katsotaan/kontrolloidaan, että miten menee. Tämä on sitä, että laboratorio tulee vuosien varrella kyllä tutuksi, samoin näytteiden ottajat ja oppii lukemaan omat veriarvonsa. Ja se tosiaan on yksilöllinen, tietyt yleiset etenemiset isoista tilastoista, mutta kullakin menee siten kuin menee. Se opas taudista on tosi hyvä ja tosiaan pelkkää faktaa. Tauti itsessään luokitellaan pahanlaatuiseksi veritaudiksi, harvinaiseksi eli 1 henkilö 100 000:sta todetaan vuosittain pv-läiseksi.
Ja hyvät hämäläiset Lahden tienoolla: missäs teillä olisi hyvä rauhallinen kuppila, jossa nyt kevätpuolella voisimme kokoontua. Kirjaudu siis palstalle ja kutsu meitä kokoon. Syksyllä Tampereella meitä oli 8, nyt Hgissä sen jälkeen en ole ollut, mutta Lahti olisi monesta suunnasta sopivammalla etäisyydellä kaikille.
Tsemppiä vaan kaikille "Onni ei ole mikään asema, vaan tapa matkustaa." (alkuper.sanonta: Glueck ist keine Station, sondern eine Art zu reisen.)
- Polysytemia vera?Rhodo
- LisäystäRhodo
- Re: Polysytemia vera?ansas