Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: rintasyöpä ekaluokkalaisen äidillä

Hei,

Täällä ilmoittautuu yksi kohtalotoveri! Itse asiassa hyvä ystäväni lähetti minulle linkin tähän keskusteluun juuri sen vuoksi, että hänelle tuli minut mieleen sinun tapauksestasi.

Minulla on nyt kohta 14-vuotias tytär. Tyttäreni isä kuoli äkillisesti pari päivää ennen kuin tyttäreni meni eka luokalle (se oli vuonna 2004). Se vaikutti tyttäreeni aika tavalla tietysti ja asetti meidät uuteen tilanteeseen. Minusta tuli yksinhuoltaja, onneksi minullakin oli silloin apuna oma äiti tyttären hoitamisessa.

Sairastuin rintasyöpään vuonna 2007, kun tyttäreni oli 9-vuotias. Se oli hänelle kova paikka ja itkimme yhdessä. Hänen kommenttinsa oli, miksi meidän perheelle sattuu aina jotain pahaa. Hänelle oli jo isän menetys kova paikka. Kerroin hänelle, että meillä kaikilla on omat murheemme, mutta me emme voi tietää, mitä jossain toisessa perheessä on, kun eivät ihmiset kerro yleensä murheitaan julkisesti.

Minusta on aivan oikein, että olet kertonut tyttärellesi rehellisesti asiantilan. Minäkin kerroin avoimesti sairaudestani ja sanoin, että rintasyövästä paranee melkein kaikki, kun siinä on niin hyvät hoidot. Tyttäreni ei hirveästi silloin murehtinut eikä varmaan 7-vuotiaskaan tajua sairauden vakavuutta samalla tavalla kuin aikuinen.

Sairastuin vielä toisen kerran rintasyöpään syksyllä 2008 ja silloin tyttäreni oli jo 11-vuotias. Senkin vastoinkäymisen pystyimme kohtaamaan mielestäni aika hyvin.

Kyselet, mihin kaikkeen joudut varautumaan. Leikkauksen jälkeen sinulle tehdään levinneisyystutkimukset ja se voi olla hermoja raastavaa aikaa, kun vastauksia joutuu odottamaan.
Mutta sitten, kun olet saanut patologin lausunnun ja tulokset, tilanne helpottuu ja tuska hellittää, kun hoidot alkavat. Sytojen aikana voit varautua väsymykseen, pahoinvointiin ja lääkkeiden sivuoireisiin, mutta nykyisin pahoinvointia pyritään minimoimaan ja ennaltaehkäisemään. Tässä vaiheessa oma tyttäreni oli minusta aika huolissaan, kun olin välillä niin huonovointinen ja väsynyt, etten jaksanut kuin vain maata. Sinulle tulevat varmasti 3xTaxotere + 3CEF, joka on sellainen perussatsi kaikille rintasyöpää sairastaville.

Pidin muuten myös koulua ajantasalla kaikissa omaan sairauteeni liittyvissä asioissa. Tyttäreni on saanut mielestäni hyvin tukea sekä opettajilta, omilta luokkakavereiltaan ja terveydenhoitajalta. Hän onkin ollut ahkera terkkarilla kävijä. Lapsella on hyvä olla joku ulkopuolinen kontakti, jonka kanssa hän voi myös jakaa tuntojaan. Se voi olla sinun oma äitisi, opettaja tai joku muu läheinen aikuinen. Olen havainnut avoimuuden hyväksi.

Tule ihmeessä rintasyöpäyhdistyksen sivulle http://www.rintasyopayhdistys.fi/foorumi3/index.php.
Sieltä saat vertaistukea ja paljon vertaisia, jotka ovat kokeneet saman. Siellä on myös vilkkaampi keskustelufoorumi kuin täällä. Olen sielläkin samalla nimimerkillä Gabrielle.

Toivotan sinulle tsemppiä leikkaukseen! Sen jälkeen paraneminen voi alkaa.

Gabrielle
Gabrielle | 22.4.2011 klo 21:55:10