Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: Kuinka tukea
Hei YukaiIhailen sitä, että haluat pitää huolta äidistäsi ja ottaa vastuuta, mutta äitinä ajattelen asiaa niinkin, että Sinulle kuuluu myös nuoruus. Mitä se sitten tarkoittaakin, sen valinnan teet sinä itse, mutta hyvä olisi jos auttaisit äitiäsi sen mukaan, mikä on kohtuullista: esim. laittamalla ruokaa ja siivoamalla silloin kun äitisi ei jaksa. Muuten äitinä iloitsisin siitä, jos voisit jatkaa elämääsi ja yhteydenpitoa ystäviisi, sillä tarvitset heitä vielä! Varsinkin silloin, jos sairaus etenee ja mitään ei ole enää tehtävissä.
Olin ymmärtävinäni, että asut äitisi kanssa kahden, mutta nyt jos koskaan äitisi tarvitsisi myös ikäistensä tukea ja mahdollisesti myös hänen vanhempansakin ovat vielä olemassa ja tarjoamassa apuaan. Sellaista tilannetta ei olekaan, että Sinun pitäisi hoitaa äitiäsi yksin, sillä äitisi myös haluaa itse huolehtia itsestään ja jatkaa elämäänsä: se on se päällimmäinen tunne, mikä vaikeankin sairauden tullessa tulee hyvin voimakkaasti.
Suosittelen myös, että hankit itsellesi Syöpäyhdistyksestä tukihenkilön, olet siihen yhtä lailla oikeutettu kuin äitisikin. Ja puhua, myös omista tunteistaan, kannattaa aina kun siihen on tilaisuus ja löytyy ihminen, joka kuuntelee. Sinun ei tarvitse sairastua vahvuuteen, vaan voit pysytellä ihmisenä, omana itsenäsi ja jatkaa kasvuasi. Olet uljas nuori nainen, mutta saat ajatella itseäsi myös pienenä tyttönä.
Itselläni on pienet pojat, vaikka olen "jo" 43-vuotias, ja paljon olen nähnyt sen eteen vaivaa, että elämä jatkuu heillä ennallaan. Voimia Sinulle ja rakastavia suojelusenkeleitä rinnallenne!
T. Karhutar
- Kuinka tukeaYukai
- Re: Kuinka tukeaYukai
- Re: Kuinka tukeaKarhutar
- Re: Kuinka tukeaKarhutar