Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: Aikku selvisi Non-Hodgkin lymfoomasta rankkojen hoitojen jälkeen
Mitäkö kuuluu Aikulle nyt?Sairasloman pituus sädehoitoineen oli minulla 10,5 kk, mutta se varmaan riippuu sairauden laadusta ja itse tapauksesta sekä siitä miten hoitojen jälkeen kunto palautuu. Voisi sanoa, että tupla-aika sairastamisaikaan nähden siihen ainakin menee, ennenkuin kunto palaa tasoon ennen sairauden löytymistä. Voin vain toivottaa teille siunausta hoidon tiellä ja voimia ja rauhaa myös läheisille ja ystäville, joita asia koskettaa.
Jokainen paraneminen hoitojen jälkeen omanlaisensa eikä tapauksia ja hoitoja voi vertailla. Tärkeää mielestäni on se, että osaisi kuunnella omia tuntemuksiaan rauhallisena ja voisi pitää elämän- ja elämisenrytminsä muuten normaalina. Heikkoina päivinä tulisi sallia itselle riittävä lepo ja tehdäkin vain niitä asioita mitkä itsestä tuntuvat tilanteeseen sopivilta.
Tärkeää olisi hyvä sopiva monipuolinen ruokavalio, jossa huomioidaan niin suolojen kuin sokerienkin hyvä tasapaino. Itselläni se unohtui kun tuntui suolainen maistuvan aina paremmalta.
Minulle kävi näin: Keväällä yllätti kunnon huononeminen. Liikkuminen kävi vaikeaksi. Pölyinen kevät toi allergiaa ja kuuma kesä vei heikotukseen. Lakkiaistilaisuuksissa voimat uupuivat. Jalkojen turvotus vain lisääntyi. Kun en saanut enää Aamulehteäkään poimittua oven välistä ja yöt menivät ylhäällä kävellessä, turvauduin ensiapuun. Minulla todettiin sydämen vajaatoiminta, minkä taustaa ja aiheuttajaa ei ole saatu varmistettua. Ei ole verenpainetautia ei sokeritautia eikä sepelvaltimovaivaa ennen syövän löytymistä. Sairastettu virustulehdus tai sitten kaksi saamaani sytostaattia erikseen tai yhdessä voivat olla tekijöinä. Dilatoiva kardiomyopatia on siis uskollinen ystävä lopun elämää syöpäpeikon piileskellessä varjona toisella puolella polkuani nyt. Ehtoopuolella voin joutua sydänsiirtopotilaiden jonotuslistalle jos vaivat pahoiksi pääsee. Muutenhan olenkin terve nyt kun sopiva sydänlääkitys löytyi, kiitos tehokkaille ja osaaville Tays-kardiologeille, joilta löytyy aina viimeisin tieto ja osaaminen heti kun vain heidän tutkittavakseen pääsee. Heinäkuulla sain mieheltäni lahjaksi tassuterapeutin, joka vie minut nyt säännöllisesti lenkille niin monta kertaa päivässä kuin vain jaksan ja viitsin. Ulkoilureittimme pitenevät päivä päivältä ja kunto kohoaa samaa tahtia. Molemmat harrastamme myös hyvää monipuolista ruokaa, jonka yhdessä häärien valmistamme. Toivoisin löytäväni "Yrjölän-puuron" vastineen meille tavallisille kaksijalkaisille. Nelijalkaiset voivat hyvin kun syövät oikein. Monet niistä aterioivat asiallisemmin ja paremmin kuin me ihmiset. Innokkaana talvi-ihmisenä odotan kunnon talvea tulevaksi tuskaisen kuuman kesän jälkeen. Toivotan hyvää talvenjatkoa kaikille jotka keskustelu- foorumilla käyvät
Terveisin Aikku
- Re: Aikku selvisi Non-Hodgkin lymfoomasta rankkojen hoitojen jälkeenAikku