Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: Melanooma - nodulaarinen
Hei!Onhan tämä ollut aikamoinen syksy (työpaikka vaihtui viikko ennen kuin sain melanoomadiagnoosin, joten muutakin säpinää on ollut...) mutta täällä sitä porskutellaan. Kovasti on riittänyt epätietoa ja odottelua.
Olin lokakuun alussa leikkauksessa, mulle tehtiin ihosiirre ja samalla kaivettiin kainalosta yksi imusolmuke tutkittavaksi. Leikkaushaavojen parantelun kanssa oli pientä haastetta, mutta ei mitään suurempia harmeja. Tikkirivejä tuli tietysti lisää aika tavalla...Ja tuo kohta mihin ihosiirre laitettiin ei todellakaan ole ilo silmälle, mutta estetiikka on aika pientä näissä kuvioissa. Viiden viikon kuluttua leikkauksesta sain tiedon, että imusolmuke oli puhdas. Uskomaton mäihä! Nodulaarinen tarkoittaa sitä, että mun melanoomani oli kohollaan oleva patti, eikä sellainen "tavallinen" luomi. Tehyn lakkouhka hidasti ilmeisesti hieman oman jatkotilanteeni suunnittelua, mutta eiköhän tämä tästä. Leikkausta ei ainakaan kannata jännittää, itse pääsin heti seuraavana päivänä kotiin vaikka leikeltiin sieltä täältä, ja viikon jälkeen tulin jo töihinkin vaikka lääkäri ensin ehdotteli kolmen viikon saikkua...
Ja jollakin karmealla tavalla tähän tilanteeseen on jo sopeutunutkin. En mä voi sanoa että olisin täysin hyväksynyt oman kohtaloni, mutta pakkohan tässä on edetä sen mukaan mikä nyt on tilanne, eikä tätä melanoomaa saa pyyhkäistyä pois vaikka kuinka haluaisi.
Tästä eteenpäin seurataan tilannetta, uusimisvaara on kohtuullisen iso. Sormet ja varpaat pystyssä ettei paholainen pääse irralleen...
Odottelu on kamalaa, mutta ilmeisesti nuo tutkimukset ottaa oman aikansa eikä sille voi mitään. Suosittelen kovasti pyörittämään normaalia arkea niin kuin ennenkin ja ajattelemaan melanoomaa mahdollisimman vähän. Ei ne asiat murehtimalla ainakaan muutu paremmiksi. Positiivinen ajattelua auttaa tutkitusti elimistöä!
Voi hyvin! Pidän peukkuja sulle,
terkuin Hipsu
- Re: Melanooma - nodulaarinenkultakutri
- Re: Melanooma - nodulaarinenHipsu
- Re: Melanooma - nodulaarinenkultakutri