Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämää ylläpitävällä lääkityksellä elävät

Re: Virushoito ja Kela-korvaukset?

Tilanteeni on täysin kohtuuton, mutten ole ainoa, kaltaisiani tunnen useita.

Olen itse tehnyt kantelun hoidotta jäämisestä ja Kela korvausten poistosta eduskunnan oikeusasiamiehelle. Vastausta odottelin 1,5 vuotta. Oikeusasiamies kiinnitti huomiota syrjintänäkökohtiin ja peristuslaillisiin oikeuksiin ja lähetti asiasta lausuntopyynnön sos. ja terveysministeriöön.

Sieltä tuli vastaus, jossa sanottiin, että kaikki saavat julkista hoitoa tai heille löytyy korvaava lääke. He käytännössä kieltävät kaltaisteni potilaiden olemassaolon.

Minulla on kuitenkin aiempi ministeri Haataisen lausunto, jossa hän myöntää, että potilaan lääkitys voi nykyisin jäädä kokonaan itse maksettavaksi. Eli viranomaiset puhuivat itsensä pussiin.

Soitin sosiaali- ja terveysministeriöön asiasta ja siellä viranomainen sanoi suoraan, ettei virushoitoja tarvitse kustantaa , sillä se on kokeellinen hoito.

Otin nämä lääkeasiat puheeksi ja kysyin, miten sen hoidon nyt saan, eli mitä teen. Hän katkaisi kylmästi puhelun korvaani ja jätti minut linjalle.Voin ymmärtää, että on kiire, mutta silloin pitää sopia, koska asia puidaan loppuun.

Otin oikeusasiamiehen toimistoon uudelleen yhteyttä ja he pyysivät laittamaan jatkovalituksen, jonka olen tehnyt.

Katsotaan sitten.

Kannattaa valitta, jos jaksaa. On vain täysin epäinhimillistä, että pitää taistella tällaisista asioista, kun on vakavasti sairas. Järjestelmä suojaa taitavasti itsensä.Kun meitä tulee enemmän, asiaa ei voi enää sivuuttaa niin helposti. Näin ajattelen. Voimia!

PS: Ei yksityisviestejä kiitos. Ei aihetta enempään taas tällä kertaa.
Hillevi | 4.4.2009 klo 14:37:04