Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämää ylläpitävällä lääkityksellä elävät

Re: puolison käytös sairauden varjolla

Hei Onnenpipana,

tilanne on teillä varmaan jo ohi, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Meillä ollaan nyt suunnilleen samassa tilanteessa. Vuoroin murjotusta mitään puhumatta, vuoroin kiukkua käsitämättömistä asioista. Milloin lämmitän taloa liikaa, milloin tuputan lääkkeitä jne. Yksinpä ärsyttävät myyntipuhelutkin ovat minun vikani.

Ehkä teillä oli kyse siitä mistä luulen meilläkin olevan: puolisolla on vaikeus kohdata oma kuolevaisuutensa. On raskasta ottaa vastaan toisen tunnemyrskyjä ja mökötyksiä, jos hän ei osaa asioita sanallisesti käsitellä. Mutta minulle auttaa, kun ajattelen, että se johtuu tuosta pelosta ja ahdistuksesta, jota sairaus aiheuttaa. Ei ole helppoa hyväksyä, että sairaus etenee eikä kenties parane.

Toivon, että olet jo päässyt tuosta vaiheesta yli, mutta jos et ole, muiden neuvot olivat hyviä. Jos puoliso ei pysty puhumaan, puhu muiden kanssa. Helpottaa purkaa mieltä. Ei se puolisokaan tahallaan mielipahaa aiheuta; omat voimat vain eivät riitä ja sairaus tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Vierestä katsovan on sittenkin helpompi sopeutua.
Koivuhiiri | 18.6.2009 klo 11:17:34