Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Äidilläni on keuhkosyöpä..
Ihmisen vihollinen on sairaus ja sota.Äidilläni oli ihosyöpä ja suolistossa syöpään verrattava sairaus. Sodassa olleella isälläni 83 v tehty avanne, jonka kanssa hän eli vielä 10 vuotta. Olin heidän hoitajansa, kun sairaus teki heidät avuttomiksi. Naapuritkaan eivät kuolleet vanhuuteen, vaan syöpä ehti vielä ennen kuolemaa.
Yksinhuoltajaäiti istui rappusellaan silmälasit päässä. Oli tullut näköhäiriö. Päästä leikattiin etäpesäke ja etsittiin, mistä syöpä oli alkanut. Hänen 12 v tytär oli kouluun lähdössä, pitkät hiukset kauniisti laitettuna. Äiti seurasi katseellaan tyttären perään. Kysyin, kuka hiukset oli laittanut? Äiti vastasi: Tytär itse, kyllä hän selviää. Minusta oli lohduttavaa kuulla äidin luottamus tyttäreensä. Muutaman kuukauden perästä syöpä vei äidin alle 50 v. Tytär jatkoi koulua. On opiskelemassa, on selvinnyt.
Sain pitää äitini 50 ja isäni 60 vuotta. Olen tehnyt välit selväksi kuoleman kanssa. Yrittäessäni puhua tyttärilleni kuolemastani, he eivät halua kuulla: Joko sinä nyt kuolet? Puhe loppuu siihen. Kaksi tyttärentytärtä,(heistä vanhempi selvisi 1,5 v todetusta munuaissyövästä) kuuntelevat, kun valmistan heitä aikaan, jolloin minua ei enää ole. Se ei pysäytä läheisteni elämää. On sovittu, kun olen kuollut, mummon muistoksi pidetään bailut. Minusta se on hyvä ajatus. Näin yritän kertoa elämänlaadusta ennen kuolemaa,ja syövän voittamiseksi tehtävästä työstä. Kun syöpä on voitettu, on tilalle tullut jokin nyt vielä tuntematon vitsaus. "Kun tulee aika, tulee neuvo." Sinä selviät kyllä.
- Äidilläni on keuhkosyöpä..Murmeli
- Re: Äidilläni on keuhkosyöpä..kaukomummi
- Re: Äidilläni on keuhkosyöpä..tyttönen
- Äiti nukkui pois..Murmeli
- Re: Äiti nukkui pois..shokki
- Re: Äiti nukkui pois..Murmeli
- Re: Äiti nukkui pois..tuulapirkko
- Re: Äiti nukkui pois..tyttönen