Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Toimiiko jäähattu

"Hiusten menetys on varmaan kova juttu, varsinkin naiselle, mutta eikö se kuitenki ole pieni hinta tervehtymisestä?"

Ainakin minulle se oli erittäin kova paikka. Sairastuin osteosarkoomaan muutama vuosi sitten, 19-vuotiaana, ja sytostaatit veivät pitkät hiukseni.

Jotenkin ällöttää tuo "eikö se ole pieni hinta tervehtymisestä?". Voi kuulostaa kornilta, mutta itse kärsin hiusteni menettämisestä ja peruukin käyttämisestä todella paljon. Olin jatkuvasti kateellinen kaikille naisille heidän hiuksistaan, olivat ne millaiset tahansa. Oli myös vastenmielistä, kun kulmakarvat ja ripset lähtivät.

Läheisin ystäväni totesi parannuttuani, että taisin käsitellä koko sairautta tavallaan hiusten (menettämisen) kautta - se oli ikään kuin jotain konkreettista, jota kohtaan tuntea inhoa ja raivoa. Mitään kovin konkreettista ei nimittäin tuntunut olevan: Sairauteni havaittiin melko ajoissa, joten se ei ollut ehtinyt aiheuttaa pahoja ongelmia esim. liikkumisen kanssa (toki tiedän, että niitä olisi ajan myötä tullut). Vasta itse hoidot pahoinvointeineen ym. saivat minut todella tuntemaan olevani "sairas".

Jäähatusta kyselin heti aluksi Hyksissä, mutta ei kuulemma ollut mahdollista. Olisi vain voinut antaa lisäaikaa ja -mahdollisuuksia syöpäsoluille. On kuitenkin luultavasti henkilö- ja sairauskohtaista, miten onnistuu, ja lääkäreissäkin voi olla eri koulukuntia.

Lukeekohan joku tätä vielä? Voimia ja jaksamista kuitenkin kaikille sairastaville ja läheisille.
Catalina | 28.1.2007 klo 20:06:31